В українських Сорочинцях етнографи ХІХ ст. якось записали легенду про жужелицю – варіацію на тему міфу про втрачений Золотий Вік[1]. За нею, Бог приніс ковалю-цигану поправити серпа, а той став вимагати платні. Тож ображений небожитель, який знав, що у ковальському горні окалина перетворюється на золото і то і є доля майстра, обернув загребущому дорогоцінний метал на жужелицю-шлак. Ось у ХIV ст. для світу і настав Час Жужелиці.
Переходячи до конкретних замальовок річпосполитського досвіду України, почнемо тривіально – з природних умов та економічного базису. Щодо першого, то є чимало вказівок – крах золотоординського світу чи не передусім мав екологічну природу[2].
Похолодання (малий льодовиковий період) трапилося між 1250 р. і кінцем ХІХ ст. (акцентовані три холодні піки – середина XIV століття, приблизно 1570 – 1710-і та 1790 – 1880-і роки, між якими було трохи тепліше)[3]. Температура на планеті тоді взагалі була на 2-30 нижче сучасної. На теренах України це гукнулося украй холодними (континентально-сибірськими) зимами та нестабільною погодою влітку (засухи або, навпаки, затяжні дощі)[4].
Хоча ХVI ст. – на загальному кліматичному тлі періоду – було кращим[5]. Перед тим, нагадаю, 800-1300 рр. трапився теплий період (кліматичний оптимум) увінчаний заможним і амбітним ХIII ст. Останнє дало чимало підстав вважати його предтечею ХVI ст. – точки відліку історії глобальної економіки і світ-системи.
Про відчуття «української погоди» маємо відвертий опис датчанина-очевидця (слуги Юля Юста). 1711 р. під Білою Церквою липнева погода вразила його різкими коливаннями температури (спека вдень, холод вночі – оповідач аж зимову шубу одягав). Це умови, що нагадують клімат пустель.
Переходячи до огляду демографії ранньомодерної України зауважу, що кількість її населення протягом ХІV-ХV ст. явно зменшується (тут ще спадок «Чорної смерті»-чуми 1346-1353 рр. міг мати значення). Здається, місцева людність навіть витискається з колишнього києво- і дніпроцентричного ядра-гінтерланду до маргінальних зон-укриттів (Підгір’я-Галичина, Покуття і Буковина, Полісся, Крим)[6]. Причому, поліська Волинь і ординський Крим стали і специфічними притулками аристократів[7].
Не дивно, що й друзки «імперії анклавів» італійських міст-держав (Венеція, Генуя та ін.) так імпозантно виглядали на руїнах у новій «пустелі». Зростання числа і значення мігрантів у локальній історії також спадщина цієї доби.
Опція масовості XIV ст. також сильно відрізнялася від модерніших часів. Ось 1383 р. за «Давньою ухвалою про порядок святкування весіль» у Львові нормою весільного бенкету міщан визначалася кількість гостей до 16 осіб (яким пропонувалося аж 4 страви).
Варто згадати і про тривалість життя в Україні XIV ст. Адже людський середній вік тоді зменшується – складає 20-30 років[8]. Але то показник з урахуванням дитячої смертності, війн, голоду і епідемій – за доброго розкладу, згадаймо Данте, і 35 років сприймалися лише як середина життя тодішньої людини.
Утім те, що суспільство XIV ст. – то суспільство молоді більш ніж коли-небудь – це безперечно[9]. І «розрив» з києворуською спадщиною та традиціями у сфері високої культури також можна ставити на карб оцим «короткоживучим».
Однак, був і зворотній, приємніший бік медалі – молодь принесла до культури Європи XIV ст. виразні акценти на новизні та життєлюбстві, що надихали далі цілу світ-систему. Та й недоуцькі спрощення дещо демократизували ускладнену елітарну традицію Високого Середньовіччя[10].
Зрештою, зменшується, ймовірно, навіть зріст людей XIV ст. (у середньому ≈160 см). Цікаво, що успішні завойовники – «зі степу» (монголи) і «з лісу» (литовці) окреслювалися як вищі на зріст від русинів[11]. Отже, землеробська «хлібна дієта» на той час могла негативним чином позначатися на фізичних кондиціях населення та знижувати імунітет до хвороб. Відомо також, що більш «здоровий образ життя» кочовика (який регулярно міняє забруднене місце на чисте) уявлявся татарами як знак їх переваги перед осілими сусідами[12].
Господарські уклади також деградують – золотоординська степова урбанізація XIII-XIV ст. так узагалі зійшла нанівець (після татарської Великої Зам’ятні 1359-1380 рр. навіть у Криму занепав столичний Старий Крим[13], а для міст нижнього Дніпра погромним став похід Тимура 1395 р.[14]). Улус на 300-400 осіб – ось тепер стандартна одиниця кочовиків (свідчення Дж. Сміта 1603 р.). А хата-мазанка стає символом українського житла[15].
Підупало-зібгалося і первісно широко закроєне – від Дністра до Дніпра – сонцегербове Поділля[16]. Мусили тікати – причому, почасти, у внутрішні райони України – чорноморські італійці (генуезці та ін.)[17]. Грецька і вірменська діаспори втратили свої державні метрополії і стали на шлях інтеграції до місцевих соціумів[18]. Зникають згадки руських міських діаспор поза теренами Русі[19]. З’явилися свої «вічні втікачі» – цигани-роми (їх тоді приймали за вигнаних ісламським нашестям вихідців з Візантії та Єгипту), котрі найкраще почувалися поруч з румунами[20] (у Речі Посполитій ці «гулящі» найліпше задомовилися на Підляшші, були спроби трактувати їх на рівні з козаками).
Може і барвна назва «ухід» – вона не лише про тимчасовість промислового сезону[21], а й про реальний першоухід-втечу?[22] Зокрема, так виглядає відступ лівобережців ХV ст. з Путивля (у попередньому ХIV ст. сполучної ланки з поволзькими ординськими центрами) і Сніпороду[23] (який прикривав переправу в Горошині на Сулі, «Вітовтову дорогу» на Ворсклу – з виходом на степовий Муравський шлях). Звідси відійшли до Канева і Черкас, чіпляючися за Лівобережжя хіба у Любечі і Острі (зворотній – переяславо-лубенський рух – намітився аж у 1580-х рр.)[24].
Не дивно, що на Русі Ранній Модерн зустрічали не весело. Ось і 1492 р. – на який припадав початок 8-го тисячоліття від сотворіння світу – чекали на «кінець світу»[25].
Український Степ саме тоді стає Диким Полем[26] (Чорний ліс «поглинув» надбузькі золотоординські центри, Запоріжжя-Жовтий Очерет[27] запанував над Ордо – ставкою Мамаєвого улусу, Лівобережжя усипали Дичини-Сівери[28]). Українці-русини якраз цієї історичної миті втрачають мореплавство[29] (а це буде зовсім не на краще за доби Великих географічних відкриттів і поширення товарної економіки) і, поза піратськими рейдами запорожців[30] та нереалізованою морською конвенцією Б. Хмельницького з турками у липні 1648 р., вони повернулися на Чорне море лише в середині ХVIII ст.[31].
Зрештою, навіть річкове судноплавство ледь животіло – сухопутний караван загорував над човном[32]. Згодом навіть перекриття судноплавства рибальськими спорудами[33] і млиновими греблями на менших річках не викликало помітного опору[34].
Слід також мати на увазі і відносно повільну течію українських річок – ось цариця Катерина ІІ, коли 1787 р. галерою пливла дніпровим маршрутом з Києва до Херсона, зауважила (за Кременчуком і до Порогів), що плавання йде неспішно, бо «Днепр более сходен озерам нежели рекам»[35]. Традиційний сплав від Брянська до Кременчука – це десь з 1 тис. км – за найкращих умов (високою водою) займав 25 днів (отже, зовсім не швидше воза). Морським мінусом Дніпра була відсутність незамерзаючих портів у його чорноморському гирлі-лимані[36].
Показовим є епізод як Плано Карпіні 1245 р. у Києві радять вибрати для мандрівки до двору монгольського хана руський критий возик-фургон – такий, яким русини хутра перевозять (згодом – у козацькі часи – їх, зовсім по-корабельному, «палубами» називали[37]). Це символ цілої нової суходільної трансконтинентальної системи сполучень – отого чи не головного внеску монголів до цивілізації (на ділянці України найтривалішої слави зажили правобережний Кучманський і лівобережний Муравський шляхи; плюс ще нова європейська шляхова мережа «торгівлі волами», яка не з’явилася б у ХIV ст. без міграції половців-куманів до Угорщини[38]).
Не варто легковажити і санний шлях[39]. Про його зручність промовисто говорить те, що у ХVI – першій половині ХVIІ ст. зима лишалася традиційним часом сеймування у Речі Посполитій[40]. Свої зимові транспортні технології (теплий і водонепроникний одяг[41], похідний харч, адаптовані породи коней, вибір захищених природою місць ночівлі) були і у кочовиків-татар – вони відзначалися здатністю вести війну взимку, що було постійною проблемою для сусідів[42].
Попри все це, маємо унікально значну роль ріки Дніпра в українській ранньомодерній історії[43]. Ще 1447 р. статут короля Казимира згадує цю водну артерію як одну з «королівських річок», де ніхто не має права заважати сплаву купців і товарів[44].
Могутній Дніпро українці навіть стали звати Славута або Слави гута[45] – тобто, фактично, виробник слави. Таке величання виглядає саме на своєрідну «компенсацію» за «відрізане» море (навіть слова «Берег», «побережники» – то в тогочасній Україні не морські, а річкові терміни[46]).
Врешті-решт і Пороги (на Дніпрі та на Дністрі) – це місцеві герої-актори здебільшого саме ранньомодерного часу[47] (вони рятують Київ від перспективи захоплення турецьким флотом бл. 1500 р., їх беруть під контроль запорожці, з проектами їх знесення – задля хлібного експорту до південної Європи – постійно носяться від ХVI ст.). Річка стає і символом кордону[48] і краю світу[49].
І навіть пити з Дніпра воду здатні хіба місцеві. Як писав наприкінці XVI ст. Й. Верещинський: «Дніпрова вода сама [по собі] новим людям є нездорова» (отже, вимагає акліматизації)[50].
Уривок про Дніпро і про чорно-білість річпосполитських морів[51]
з віршу Яна-Анджея Морштина (1621-1693) «Ріки» («Rzeki»)
зі збірки 1647 р. (вийшла друком лише 1874 р.) «Kanikuła albo Psia gwiazda», співаної, за автором,
«на берегах Сейму і Сули, де Псьол і Ворскла течуть болотними водами і де кордон двох слов’янських народів»:
Także Dniepr ukraiński, który częste łupy Aż z Stambułu odwoził w kozackie chałupy, Skąd i Sławutą rzeczon, że mu nie był srogi Bisurmaniec ni Krymczyk, ni straszne porogi, <…> Masz morza lubo Białe, co po długich biegach Holenderskie przy naszych stawia nawy brzegach; Lubo Czarne, którego choć Ordyńczyk broni, Naszéj jednak zdobyczą będzie, da Bóg, broni. |
Також Дніпро український, котрий часті лупи Аж з Стамбулу відвозив у козацькі халупи, Звідки і Славутою наречений, що його не лякав Ані Бусурманець-кримчак, ані страшні пороги, <…> Маєш моря або Біле[52], що по довгих берегах, Голландські при наших берегах ставить кораблі; Або Чорне, котрого хоч Ординець боронить, Нашою, однак, буде здобиччю – дай Бог, зброї! |
Отже, природна Реконкіста – це великою мірою головний зміст і сенс історії України ранньомодерного періоду (причому, свої програми відвоювання мали як русини, так і татари та ін.)[53]. Запит на Відродження (часто цілком намацальних руїн) – можна сказати – постійно стояв над душею тогочасного українця[54].
Між іншим, щодо «душ». Навіть у релігійному житті маємо низку «відродженських» програм (вони добре вивчені на християнських рухах протестантів, православних і католиків на теренах Речі Посполитої, але ось і в Криму ісламізація з кінця ХV ст. набирала оберти[55] – остаточно запанувала вона в цьому регіоні хіба з кінця ХVI ст.).
Зрештою, повернімося до екології. І в підсумку мусимо прийняти, що екологічні умови були таки сприятливіші для лісової осілої півночі – саме вона у ХVI-XVIII ст. просувається на степовий кочовий південь[56]. Наступ цей мав не лише людський вимір – адже у XVІІ ст. на українських теренах вимер дикий бик-тур[57]. Та й час тих, хто швидше бігав (дикого коня-тарпана і антилопи-сайгака) чи глибше пірнав (осетра) – вже спливав.
Демографічні обрахунки для цього часу дають наступні цифри – 1500 р. 7,5 млн. мешканців Корони Польської + Великого князівства Литовського, 1650 р. – 11 млн., а 1771 р. – 12-14 млн. Для 1650 р. – це 4 місце в Європі за людністю, без урахування Туреччини, але за щільністю заселення Річ Посполита не вражала європейця – ось на Британських островах цей показник був удвічі вищий[58].
З підрахунками українського населення через брак джерел все дуже складно. Хіба, враховуючи факт слабшого заселення прикордоння, можна оперувати порядком цифр у 1-2 млн. жителів.
Крім клімату, для України досить гостро стояли проблеми пошестей[59]. Взагалі, невелика щільність населення вважається фактором, який сприяє його здоров’ю (менше людей природі легше прогодувати і менше контактів – рідші шанси для епідемії). Однак, зворотнім боком малолюддя було, ймовірно, пізніше напрацювання українцями достатнього рівня імунного опору певній хворобі (ось у Західній Європі остання велика епідемія чуми – то 1663-1684 рр., і ближчий до України Відень постраждав від неї 1679 р.[60]).
Епідемічну небезпеку найчастіше приносила війна[61]. Будь-яка велика військова кампанія (котра виходила за умовно 2-тижневий термін набігу) майже неминуче викликала спалах епідемій (і якщо чума – це відносно рідкісний гість, то дизентерія, яку тут звали червоною неміччю або червонкою – ось традиційна «солдатська» хвороба).
Ось 1648 р. від чуми помер Максим Кривоніс, 1651 р. від дизентерії – Ярема Вишневецький (як результат – 1653 р. згадували, що пошесть споловинила сили Б. Хмельницького порівняно із початковими кампаніями 1648-1649 рр.[62]). Про спустошення часів «турецької війни» від південної чуми 1739-1740 рр. в поселеннях і гарнізонах Нижнього Подніпров’я (від гирла р. Самари до Очакова) промовисті спомини лишив очевидець – віце-адмірал Яків Барш[63]. Ті самі пошесті нерідко блокували і торгівельні шляхи.
Хіба вже з середини ХVIII ст. карантинна служба (виникла у Венеції 1402 р., ймовірно, як запозичення зі світу ісламу) та поширення гігієнічних знань стають більш-менш ефективними (тоді ж митниці обзаводяться лікарями, а до того хіба лазні для подорожніх можна вважати антиепідемічними заходами). І лише 1784 р. столичний академічний лікарський десант (на чолі з талановитим лікарем-вченим Данилом Самойловичем) переходить від практики простого вичікування (поки само пройде) до активних антиепідемічних заходів і реально рятує від епідемії чуми Кременчук і Херсон.
Суттєвою лишалася проблема сарани в Україні (здебільшого Південної і Правобережної, хоча ось 1759 р. ці комахи сягнули Путивля, а 1799 р. Чернігова). Про це специфічне українське лихо добре відомо ще з описів Боплана та малюнків Мюнца[64]. А сарана 1749 р. потрапила навіть на сторінки «Енеїди» І. Котляревського.
Зрештою, південно-східні вітри-суховії, крім того, що переносили оту сарану, також були для степової України суттєвим клопотом. Для землеробства то є фактор ризику і стримування. І до речі, дошкуляла сарана не лише землеробам. У серпні 1540 р. польський спостерігач повідомляв, що татар з цього (=правобережного) боку Дніпра ця напасть змусила покинути свої табори (і тому набігів на Корону Польську та Угорщину того року можна не чекати)[65].
[1] Див. зокрема збірку Г. Булашева «Украинский народ в своих легендах…» (1909).
[2] Кульпин Э. С. Цивилизация Золотой Орды // Монгольская империя и кочевой мир. – Улан-Удэ, 2004. Крім кліматичних змін XIV ст. і епідемії чуми, автор звернув увагу і на проблему знеліснення – через збільшення випасу худоби у доступних кочовикам лісах.
[3] Свіжі книжки на цю тему див.: Розенлунд Маркус. Погода, яка змінила світ. – Київ-Львів, 2021. – 224 с. (зокрема розділ 9 «Найяскравіша та найпонуріша мить Європи»); Фейган Брайан. Малый ледниковый период: как климат вершил историю, 1300-1850. – Москва, 2021. – 352 с. – твердить про три піки похолодання часів малого льодовикового періоду – 1450-1530 рр., початок 1560-х – бл. 1720 рр. (найхолодніші зими малого льодовикового періоду), 1760-1850 рр.
[4] Для цікавих кілька барвистих фактів про зими, засухи і катастрофи. 1) Що таке тогочасна холодна зима можемо судити за ось такою звісткою: у березні 1748 р. у Келебердянській сотні Полтавського полку замерзло – 2 людини та 86 коней, 1 733 голови великої рогатої худоби і 16 287 овець, див.: Пархоменко В. «Стужа» в Малороссии в марте 1748 р. // Киевская Старина. – 1905. – № 9. – С. 115. Для турецьких коней – трофеїв війни 1735-1739 рр. – у Миргородському полку у 1740-х рр. прийшлося будувати зимові стайні, бо під відкритим небом тварини не виживали, див.: НБУВ. ІР. – Ф. ІІ. – Спр. 2012. – Арк. 542-549зв.
У 1773/1774 рр., за Й.-А. Гільденштедтом, у Кременчуці Дніпро був скутий кригою від 6 (17) листопада до 18 лютого (1 березня). Пейссонель при описі Очакова середини ХVIII ст. також зауважив, що Дніпро вкритий льодом з грудня до квітня (це, мабуть, за найхолодніших зим), що і зимівлі кораблів в очаківському порту заважає.
Між іншим, один з температурних мінімумів цього періоду припав на 1650 р. – часи Козацької революції в Україні. Отже, екологічний чинник тієї революції також слід мати на увазі. Про вплив похолодання 1640-х – 1650-х рр. на історичні події див.: Parker Geoffrey. Global Crisis: War, Climate Change and Catastrophe in the Seventeenth Century. – New Haven, 2013.
Утім, не завжди у холодах був винний саме малий льодовиковий період (є кілька версій його причин). Так, у холоді і голоді 1601-1603 рр. (коли на санях можна було замерзлим берегом Чорного моря до Константинополя їздити) добачають слід виверження вулкана Вайнапутіна в Перу, яке відбулося 19 лютого – 6/15 березня 1600 р. У зиму 1620/1621 р. Босфор також замерз – так що з Європи до Азії можна було ходити пішки.
2) Особливо пам’ятні засухи 1364, 1372, 1525, 1533 і 1833 рр., див.: Бараш С. И. История неурожаев и погоды в Европе. – Ленинград, 1989. У Короні Польській посушливим був ще 1563 р. (аж ліси горіли). Може бути, із засухою-1364 пов’язаний і чорноморський дебют Польського королівства (яке тоді щойно утвердилося на Галичині) – поставки хліба на Кіпр (1365 р.?).
3) Про катастрофічний характер кліматичних коливань згадаємо італійця Петрарку. 1367 р. він писав, що зі «Скіфії»-Причорномор’я, звідки раніше до Венеції возили величезні врожаї хлібу, тепер везуть невільників, яких продають родичі, бо інакше вони б з кам’янистого ґрунту хіба останню траву видряпували б, аби не померти з голоду.
[5] З кліматичними коливаннями (потепліннями) співпадають і періоди господарчого прогресу в Європі Старого Порядку. Останні В. Сміл пов’язав з 1150-ми – 1300-ми роками, ХVІ ст. і 1750-ми – 1850-ми роками, див.: Смил Вацлав. Энергия и цивилизация. – Москва, 2020 (розділ 3 «Традиційне сільське господарство», параграф «Європа»).
[6] Це власне загальноєвропейська тенденція «важких часів» XIV-XV ст., див.: Делюмо Ж. Вказ. праця. – С. 75-78 (у ХIV ст. населення Європи взагалі скоротилося на третину). Дюбі також згадував про зміни зон добробуту в межах європейського світу Заходу у ХIV ст. (зокрема, у виграші опинилася сусідня з Україною Чехія), див.: Дюби Жорж. Время соборов. Искусство и общество 980-1420 годов. – Москва, 2002 (розділ «Палац. 1280-1420»).
[7][7] Про «зірковий розсип» князів на Волині чули мабуть усі, а ось колоритне свідчення Пейссонеля 1755 р. про «Крим як сховище» менш відомо. За ним, легендарна угода-конституція кримського хана з турецьким султаном 1475 р. включала пункт: «держава хана і навіть землі, котрі належать їх [=ханській] крові, будуть недоторканними прихистками для тих, хто схоче в них сховатися». У чомусь прикметно, що у XVIII ст. Крим нерідко звали «Малою Татарією», а Наддніпрянську Україну «Малою Росією» – то, справді, по-своєму реліктові простори.
[8] Ймовірно, спадщина того часу і ранній шлюбний вік, який так критикував на рубежі ХVII-XVIII ст. Климентій Зіновіїв. Той вчений-наддніпрянець ратував за те, аби для чоловіків шлюбний вік підняти з 16 до 20 років, а для жінок з 13 до 15.
[9] Щоправда, у другій половині XIV ст. ситуація могла змінитися – від нових хвиль чуми помирало більше молоді, яка не мала набутого тимчасового імунітету, див.: Келли Джон. Черная смерть. История самой разрушительной чумы Средневековья. – Москва, 2021. – 415 с.
[10] Про це див. там само у Ж. Дюбі. А Дж. Келлі нагадує, що саме проти ідеї повернути «колишні часи» виступили повстанці Вота Тайлера 1381 р. Отже, пізніше не раз озвучена ідея пропольських публіцистів про києворуську давнину як добу «князівської тиранії» могла мати витоки і в оцій зміні умонастроїв.
[11] Згодом, 1798 р. у «Записках о Малороссии» Я. Маркович порівнював північних лісових українців Сіверщини і південних степовиків Полтавщини та зауважував, що другі росліші за перших, причому теж, здається, підозрював, що то наслідок м’ясо-молочної дієти, яку забезпечує скотарство. Власне найвища сучасна нація – голландці – також пояснює свій зріст любов’ю до молокопродуктів. Є також припущення, що міцні, але не дуже високі спочатку татари Криму, згодом додали у височині через популярність шлюбів із черкешенками.
[12] Зрештою, і в дотатарський період «вершницька» культура сприймалася за елітарну осілими українцями.
[13] Прийшов час гірської цитаделі Кирк-Ор (Чуфут-Кале), з якої лише згодом хани вистромилися до ближнього Бахчи-Сараю.
[14] Вже у ярлику кримського хана 1461/1463 р. середньо-нижньодніпровий простір членується-позначається лише через Київ – «почавши від Києва до гирла моря».
[15] Англієць Пол Рікоут 1680 р. зробив короткий опис «країни козаків», де занотував, що «їх будинки не з дерева чи каменю, а з верболозу переплетеного та обмазаного землею і вапном».
[16] Припускаю, згодом Поділля вплинуло на специфічну в Україні семантику «Низу» (Поділ/Поділля теж означає те, що внизу). Нагадаю, що італієць-очевидець Амброджо Контаріні 1473 р. «нижньою Руссю» («Rossia bassa») називав усі українські землі підлеглі польському королю. У білоруських літописах XVI ст. також поїхати «на Низ» зазвичай означає «в Україну». Отже парадоксально, але для українця низ – то не стільки про околицю, скільки про ядро батьківщини. Утім, все стає на свої місця як згадати, що Подільське князівство XIV ст. власне і є 1-м проектом України.
[17] Потенціал генуезців в історії України дещо недооцінюється. Тож нагадаю, що 1293 р. вартість морської торгівлі Генуї утричі перевищувала прибутки королівського скарбу Франції. 1340 р. у Кафі Ібн Баттута побачив чудові ринки і порт з 200 кораблів (великих і малих). Спеціалізацією генуезців був китайський шовк (інші члени «великої четвірки» Північної Італії також на чомусь спеціалізувалися – Венеція на прянощах з Індії, Флоренція на виробництві і експорті вовняних тканин, а Мілан – металевих виробів/зброї).
У «чумній» середині XIV ст. трансконтинентальна торгівля підупала і генуезці більше уваги починають приділяти розбудові колоніального анклаву в Криму (те саме роблять Венеція на т. зв. «Терафермі» довкола міста, Флоренція в Тоскані, а Мілан – в Ломбардії).
У ХVI ст. італійська громада ще помітна у Львові. Та й в інших частинах України зустріти італійців було не дивина – 1579 р. римський нунцій у Польщі Калігарі навіть включив їх у «суміш народів», з яких утворювалося козацтво. Утім, власне генуєзці, після втрати Кафи 1475 р., переключилися на експансію в Іспанії та її американських колоніях, а на «турецькому» напрямку неподільно запанувала Венеція.
[18] З українськими вірменами пов’язане таке цікаве місцеве культурне явище як література вірмено-кипчацькою мовою. А грецька культура в Україні традиційно уходила за «високу» (з цим пов’язане й українське слово «гречність»). І навіть Козацька революція мала своїх героїв грецького походження (наказний гетьман Остафій Астаматій, дипломат Данило Грек/Олівеберг де Грекані та ін.).
[19] Маю на увазі вражаючий за масштабами діаспоризації «Список руських міст далеких і близьких» (1370-х – 1390-х рр.).
[20] У Молдові циганським походженням могли похизуватися навіть окремі воєводи-господарі, як ось Стефан Разван (1595). У підтурецькому Білгороді-Дністровському 1574 р. фіксується окремий циганський район (один з 24 у місті), а у татарському Криму 1755 р. цигани підпорядковувалися мехтер-баші – начальнику музики хана.
[21] Про степові сезони-річні цикли цікаво оповів бранець ногайців у 1603 р. – англієць Джон Сміт (той самий, що згодом в Америці «влип» в історію з Покахонтас). Татарські улуси «біля кордону з християнами» – то маленькі «котеджі» з дерева, обмазані брудом і звірячим послідом-кізяками, з дахами, вкритими очеретом. Отже, це добре знані на півдні України мазанки.
Татари відкочовують з них на літо під Перекоп, до самого Криму та до Азова. Від’їзд – у квітні, повернення – у жовтні. Отже, травень-вересень – то козацький сезон на прикордонні, коли можна було відносно спокійно користуватися річковими уходами. Причому, інтенсивність використання угідь також коливалася, бо ось мешканці Білорусі тримали відхід «на Низ», як резервний варіант – вони масово прибували на Україну лише у неврожайні роки.
[22] Д. Даймонд до передумов суспільного колапсу зараховує 1) ненавмисне руйнування екології (навколишнього середовища); 2) зміна клімату; 3) ворожі сусіди; 4) втрата дружніх сусідів (торгівельних партнерів); 5) відношення суспільства до навколишнього середовища (див.: Даймонд Джаред. Коллапс. Почему одни общества выживают, а другие умирают. – Москва, 2008). Пункти 2, 3 і 4 в ранньомодерній Україні виразно відчутні. Екологічні проблеми (зведення лісів, труднощі водопостачання і антисанітарія в містах) ранньомодерні українці також знали, але мали вони тоді ще локальне значення.
[23] Сніпорід (Снепород, нині Сліпорід – річка і село Мацківці, Лубенського р-ну). 1589 р. на зміну йому прийдуть Лубни (висунуті ближче до Путивля, який повернути не вдалося).
[24] Ймовірно, мав місце і подібний вихід золотоординського населення з нижнього Дніпра через погром Тимура 1395 р. (так Черкаси і Канів «успадкували» права на Запоріжжя). Як тут не згадати свіжу картину анархічної історії в схожих зонах-укриттях, див.: Скотт Джеймс С. Искусство быть неподвластным. Анархическая история Юго-Восточной Азии. – Москва, 2017 (першодрук – 2009 р.). А «Космологія універсальна» (1575) Андре Теве переповіла стару бувальщину-анекдот про русина-українця, який мешкав на рівнині по-сусідству із татарами – то він 20 років з домівки-укріплення не виходив.
[25] На цей психологічний рубіж щойно звернув увагу адепт «незаходуцентричної» історіографії (трохи крикливо-неофітський) – британець П. Франкопан (Peter Frankopan), див.: Франкопан Питер. Шелковый путь. Дорога тканей, рабов, идей и религий. – Москва, 2017 (першодрук – 2015). Зрештою, через колумбове відкриття Америки, 1492 року «колір часу» у світі тоді таки змінився, а в Україні вперше почули про дніпровських козаків (до речі, у плаванні Колумба, є «український слід» – Дж. Аррігі вважає, що той іспанський генуезець відправився відкривати новий шлях до Китаю через океан, аби компенсувати втрату кримського виходу Генуї на старий степовий маршрут).
[26] Ширша ніж на інших відтінках Великого Кордону Європи «нейтральна смуга» в Україні пов’язана із здатністю кочовиків, котрі звичайно виходили в похід з трьома конями, рухати війська (особливо у недалеких виправах) у 2-3 рази швидше за будь-яку європейську армію.
[27] Жовтий Очерет – дослівний переклад татарського топоніму Сари-камиш.
[28] З’являється система хвильового (сезонного) природно-господарського домінування, коли квітень-жовтень тут панують українські козаки (сіврюки-уходники), а листопад-березень – татари-ногайці (чабанські гурти). Останні не могли взимку вижити без доступу до осередків палива (дров-хмизу) – Чорного лісу, Самарської Товщі, Святогір’я Сіверського Дінця та «жовтого очерету» лівобережного Великого Лугу Запоріжжя (+мікроЗапоріжжям на Південному Бузі був район від порогів Мигії/Гарду до Балаклія у гирлі р. Чичиклія), плюс лісо-пагорбкова смуга за лінією Рашків-Кодима-Бершадь у Подністров’ї.
Утім, система то була слабкорегулярна (нерідко рік чи й кілька років угіддя пустували). Тому для кримців заперекопські дніпро-донські степи ще й правили за «курук» – заповідник-запасник на випадок надзвичайних обставин. Ось 1517 р. – під час голоду в Криму – сюди вийшли цілою Ордою. А 1560 р. московський цар писав, що добре відомо – кримці в середині літа і восени не можуть знайти на своєму півострові пашу для худоби. Тому вони виходять за Перекоп і навіть за Дніпро під Чорний ліс ідуть.
Виникнення у 1540-х – 1570-х рр. Запоріжжя, зробило літньо-осінній маршрут Крим – Чорний ліс ризикованим і нерегулярним. Чорноліс-городище – знане за картою-врізкою Дніпра (1550?) на мапі ВКЛ 1613 р. – зникає. Це дало шанси новим центрам-гніздам козацьким – Корсуню і Чигирину.
Утім, про те, що Запоріжжя – то альтернатива Бахчисарайській ставці, кримські хани пам’ятали. 1593 р. хан Газі-Гірей, плануючи протистояння з турецьким султаном, збирався перенести столицю до «Кошкіного перевозу» вище Порогів. Ймовірно, це терени сучасного м. Дніпро – у гирлі р. Самари.
[29] Останній доступний тодішнім українцям значний морський порт – Білгород-Дністровський – турки захопили 1484 р.
[30] Непропорційно велике зацікавлення спостерігачів «морськими» подвигами козацтва дуже симптоматичне для тогочасної західної цивілізації.
[31] Свіжі міркування про важливість моря (maritime – морського часу) для цивілізаційного розвитку див.: Пейн Линкольн. Море и цивилизация. Мировая история в свете развития судоходства. – Москва, 2017 (англомовний першодрук 2013 р.). Там, зокрема, XVI-XVIII ст. звуться «класичною епохою мореплавства». Вужче див. також: Кінґ Чарльз. Історія Чорного моря. – Київ, 2011 (англомовний першодрук 2004 р.). Головний ісламський опонент християнської Європи – Туреччина – також славна своїм флотом.
[32] Вантажопідйомність чумацької мажі складала близько 60 пудів (960 кг) на пароволовий віз, найсильніші воли могли тягти і до 90 пудів (1 440 кг). Четверикова мажа брала до 120 пудів (1 920 кг). Є дані, що чумаки використовували також шестирикові вози. Отже загалом – кілька возів досить легко заміняли за вантажопідйомністю тогочасне купецьке річкове судно (найпоширеніші на 2-8 тонн).
Про «двигун» теж скажу пару слів. Плюс вола перед конем (то найсильніша тяглова тварина) був у тому, що перший міг живитися лише підніжним кормом (трава, солома), а другого треба підгодовувати зерном (а це дорожче). До того ж, хоча з XVII ст. в Європі виводять нові крупніші кінські породи (для України тут важливі битюги, виведені у ХVIII ст. над р. Битюг на Воронежчині), перевага коня стала очевидною хіба вже у ХІХ ст.
[33] Тогочасне річкове рибальство – це частіше дерев’яні загородки-пастки, а не сітки-вудки. Ось 1539 р. польський король доручає уможливити баркам із сіллю сплав р. Сян, що вимагало знесення «застав рибальських».
[34] Морштин 1647 р. віршував про загальнорічпосполитську диковинку – млин на українській р. Сейм у Батурині (аж на 37 кіл-колес).
[35] Высочайшия собственноручныя письма и повеления… императрицы Екатерины Великия к покойному генералу Петру Дмитриевичу Ерапкину и всеподданейшия его донесения. – Москва, 1808. – С. 239 (лист від 17(6).V.1787 р.).
[36] Пейссонель у 1750-х про Очаків зауважив, що ті кораблі, які залишаються тут на зимівлю, розвантажуються в Хаджибеї (отже, звідси і майбутня слава Одеси).
[37] А у XVIII ст. знані і «палубничі козаки Генеральної Артилерії».
[38] До речі, у 1430-х рр. Йоасафат Барбаро свідчив, що і татарських «рослих і вельми гарних» волів гоняли з Золотої Орди на бійні Італії через Польщу або Волощину на Угорщину і Німеччину.
[39] Для того таки Й. Барбаро, приазовського італійця 1430-х рр., сані – то технологія Русі. Про те, що швидкість санних шляхів справляла враження на італійців є свідчення Паоло Джовіо з 1525 р.
[40] Chorążyczewski Waldemar. Mróz, śnieg i polityka. Zima jako czas sejmowania w Polsce XVI – pierwszej połowie XVII wieku // Historia – klimat – przyroda. Perspektywa antropocentryczna / Red. Piotr Oliński, Wojciech Piasek. – Toruń, 2018. – S. 61-78.
[41] Кавалерійські бурки для коронних жовнірів і у середині ХVIII ст. із Криму возили.
[42] Гетьман коронний Ян Замойський 1594 р. зауважив, що турки змушені вдаватися до послуг татарського війська взимку, бо не мають підрозділів здатних вести війну у холодний сезон.
[43] Лише найзахідніша частина України (Галичина і Волинь) мала свої «підключення» до басейну Вісли і домінантного для Польщі ринку Балтики. Тому, наприклад, у Львові неважко було купити солоних балтійських оселедців – доправлених водою до сусіднього Буська на Західному Бузі.
Був свій водний шлях і в українсько-білоруському Поліссі. Ось С. Сарницький при описі Луцька з 1585 р. записав, що сюди зручно сплавлятися кораблем зі Слуцька.
На сеймі 1631 р. висувався проект з’єднання Дніпра і Німану (для чого мали викопати канал між річкою Вілія/Няріс і Березиною). Але до його реалізації справа не дійшла. Лише 1767-1783 рр. в іншому місті був прокопаний Огінський (Дніпро-Німанський) канал. До речі, є гіпотеза, що і Б. Хмельницький 1657 р., коли брав під контроль в інтересах київських купців новий порт у білоруському Бихові, вже примірявся замінити для українського балтійського експорту шлях Віслою на трасу через Білорусь до Східної Прусії.
[44] До речі, шлях «з варяг у греки» (маршрут Київ – Новгород) відійшов у минуле. 1598 р. англієць Джон Пейтон зауважував, що торгівлю Дніпра слід поєднувати з Західною Двиною (себто, це траса Київ – Рига).
[45] Пояснення-тлумачення з «Марсу савроматського» (Варшава, 1642) Самуеля Шимановського.
[46] Зрештою, ми і досі терміни «Правобережна» і «Лівобережна» Україна вживаємо за тим таки «річковим берегом».
[47] Культ «порогу» (в оселі) – монгольська спадщина, тому ініціація козака шляхом переходу через дніпрові Пороги також, ймовірно, її слід.
[48] Як тут не згадати про колони на Сулі – знаки межі Сарматії (легенду про встановлення таких колон першим польським королем Болеславом Хоробрим під час походу на Київ 1018 р. спопуляризувала хроніка М. Кромера, уперше видана 1555 р.). С. Сарницький у своєму «Описі давньої і нової Польщі» (Краків, 1585) зрівняв їх із античними Геркулесовими стовпами Гібралтару (межа Стародавнього світу). Згодом ці надсульські колони красномовці прикрасили ще й трубами. Зокрема, М. Пашковський про них писав: «стовпи залізні з трубами мідними», що на подив бриніли, див.: Zadora. Traktat de offensive bello. – [Kraków?], 1613 (розділ VI, параграф ХІІІ). Можливо фольклорним слідом «посульської/татарської межі» є переказ (зафіксований 1905 р.) про те, що «татарські степи колись були од Синього моря … без малу не до Лубен» (тут ніби є насип із хату заввишки, у якому прокопані ворота для проїзду; з нього видно аж до Азовського моря), див.: Савур-могила. Легенди і перекази Нижньої Наддніпрянщини. – Київ, 1990. – С. 12.
[49] Є байка з кінця XVIII ст., де Очаків представлений краєм світу – мовляв, там сходиться земля і небо, див.: Кулиш П. Записки о Южной Руси. – Т. 1. – Спб., 1856. – С. 289.
[50] А трохи старший С. Сарницький додавав, що козаки вирішують проблему нездорової води під Києвом заїдаючи її часником. Усі русини також возять з собою бурдюки-боклаги горілки – своєрідний дезінфектор (як пише автор «що вода застудить, то горілка відігріє»), а татари, коли ведуть бранців поять їх юшкою, що лишилася після варення м’яса.
[51] Шляхетська імперія – як і всі інші тутешні геополітичні потуги після готів Германаріха (Київська Русь, Велике князівство Литовське, Російська імперія) – марила Балто-Чорноморським двомор’ям. До речі, назвати чорноморський корабель «Україна» (1784 р. він зробив свій перший рейс з Херсона) згодом спало на думку саме польсько-українському магнату – Проту Потоцькому (співзасновник польської Чорноморської торгової компанії, що почала діяти з 1782 р.).
[52] Біле море=Балтийське море. Поетична назва-метафора Морштина, вигадана явно заради протиставлення морю Чорному (біле-чорне, добре-зле).
[53] Недавно історик Модерну Тімоті Снайдер постулював правило: в європейській історії чергуються періоди колонізації і деколонізації (а не картинки стабільного життя націй/ «міф раціональної нації»), див.: Снайдер Т. Дорога к несвободе. Россия, Европа, Америка. – Москва, 2021 (англомовний оригінал 2018 р., розділ 4 «2014 рік: оновлення чи вічність?»).
[54] Йєн Мортимер нещодавно звернув увагу – людина «світу Заходу» у XIV ст. ще не знала, що таке суспільна історія і жила занурена у вічнотриваюче сьогодення, у XVI ст. вона потроху починає розуміти минуле, а у XVIII ст. стала охоче уявляти і майбутнє, див. параграф «Винахід майбутнього» у: Мортимер Я. Века перемен. События, люди, явления: какому столетию досталось больше всего? – Москва, 2019 (першодрук 2014 р.). Тому тему «минулого» і в ранньомодерній Україні варто сприймати як «виклик часу».
[55] Ось 1517 р. кримський хан навіть писав московському князю, що мулли кажуть йому – повертати юних бранців гріх (адже тих, хто «до 16 років» автоматично навертали на іслам).
[56] Не варто сприймати цей процес у координатах одвічної війни Лісу і Степу (чи то свіжого «органічного колоніалізму» Майкла Ходарковського, себто приреченості на наступ задля оборони землеробської зони). Часто тут просто маємо зсув домінанти у давньому симбіозі, який визначений самим зростанням населення – адже осілі заняття дозволяють прогодувати більшу кількість людей.
[57] З темою вимирання української фауни пов’язана і вікопомна історія з єдинорогами – 1530 р. подільський герой Б. Претвич подарував польському королю ріг останнього з тих чудо-звірів (ним особисто впольованого). 1540 р. ту реліквію передарували імператору-Габсбургу (і той артефакт досі експонується у Відні в музеї історії мистецтва).
[58] Обрахунки за: Augustyniak Urszula. Historia Polski. 1572-1795. – Warszawa, 2008.
[59] На медичний аспект світової історії щойно звернув увагу британсько-американський історик Н. Фергюсон (Niall Ferguson), див.: Фергюсон Ніл. Цивілізація. Як Захід став успішним. – Київ, 2017 (першодрук 2011 р.). Хоча, сюжет цей широко спопуляризував ще Вільям Мак-Ніл, див.: Мак-Нил У. Восхождение Запада: История человеческого сообщества. – Киев; Москва, 2004 (першодрук 1963 р.). – С. 741-743.
[60] Хоча, у кліматично ближчій Україні Південній Франції чума гостила ще у 1724 р., а на Мальті – 1813 р. У територіально недалекому Гданську був спалах 1709 р. (1709-1711 рр. від чуми страждала уся Балтика). 1711 р. постраждала і Братислава. Зрештою, і до Києва ця пошесть дійшла. Отже, «відставання», якщо воно і було, можна вважати тут порівняно незначним. Не виключаю, що «напрацювання імунітету» – то хибна ідея-пояснення і успіх боротьби з чумою (за П. Шоню) визначався державно-дисциплінарним контролем над ізоляцією хворих (тоді рідка щільність населення – то мінус).
[61] Наразі ще недосліджений вплив європейського масштабу епідемій 1624-1625 і 1629-1630 рр. на знані «козацькі війни». Львів «чорного чотириріччя» (1620-1623) втратив від чуми 2/3 населення і це могло бути відлунням Хотину-1621. Страждав Львів від чумних епідемій і в 1594 та 1678 рр. У Києві «мор» згаданий 1588 р., взимку 1627/8 рр. хвороба гуляла на Запоріжжі, а 1629 р. сильно постраждав татарський Крим. Про пошесті на теренах Речі Посполитої див.: Karpiński Andrzej. W walce z niewidzialnym wrogiem. Epidemie chorób zakaźnych w Rzeczypospolitej w XVI–XVIII wieku i ich następstwa demograficzne, ekonomiczne, społeczne i kulturalne. – Warszawa, 2000.
[62] Власне, така ситуація не лише на Україні – Велике князівство Литовське за період з 1648 до 1667 р. втратило 48% населення, див.: Morzy Józef. Kryzys demograficzny na Litwie i Białorusi w drugiej polowie XVII wieku. – Poznań, 1965.
[63] Див.: «Юрнал» вице-адмирала Я. С. Барша. Часть вторая. 1726-1740 // Сборник гос. биб-ки им. Салтыкова-Щедрина. – Вып. 3. – Ленинград, 1955.
[64] Люблінський шляхтич А. Любенецький, який нарікав на сарану 1612-1613 рр., зауважив, що «у нас» не знають навіть волоського (молдовського) способу боротьби із тим лихом. Волохи в місцях, де ті комахи в землю личинки повідкладали – перед зимою або навесні спеціально зробленими для того великими плугами орють, аби вивернута на холод майбутня сарана повимерзала.
[65] Dokumenty polskie z archiwów dawnego Królestwa Węgier. – T. VI (dokumenty z lat 1531-1540). – Kraków, 2019. – S. 379-380.