Ранній Модерн і глобалізація 2.0 –
реально перша глобальна[1]
Ця праця нав’язує до представлень історії Європи і світу як цілості-системи (світ-економіка, світ-система), запропонованих французьким істориком Фернаном Броделем та його продовжувачами, зокрема американцем Іммануїлом Валерстайном. Для їх міркувань характерне зацікавлення добою Раннього Модерну, коли, на думку представників цього дослідницького гурту, і з’являється-формується та світова єдність[2].
Причому, для Старого Світу (Євразія + Африка) то вже 2-й підхід[3] – перша «глобалізація» намітилася ще за античних часів (тут часто апелюють до глобального досвіду Римської імперії, але загалом явище то ширше). Утім, Старий Світ – то ще не вся планета і лише ранньомодерна глобалізація мала справді планетарний вимір.
Українська модерна історіографія також традиційно фокусувалася на ранньомодерній проблематиці (історії козаччини), тому, по-своєму, чудово укладається у «броделіанські» рамки. І такий спосіб відкриття себе світу може бути для вітчизняної історіографічної традиції чи не найкомфортнішим.
За цією схемою ХV ст., ця виразна «осінь Середньовіччя», відкриває нову тенденцію глобального світу. Щоправда, це ще «час спроб та помилок», і справжній прорив відбувся вже у ХVІ ст. ХVII ст. стало кризовим, а XVIII ст. – знов як і ХV-те – добою певної вичерпності-переповненості, реставрацій старих успішних моделей і креслення нових ще досить примарних перспектив (причому, для країн Західної Європи, ядра світ-системи, за рубіж ХVIII ст. стала Велика французька революція 1789 р., а ось країни периферії світ-системи, у т. ч. і східноєвропейські, мали справу з «довгим ХVIII ст.», яке завершилося тут лише у середині ХІХ ст.[4]).
Для України у фокусі тієї ранньомодерної глобалізації (першої справді глобальної, бо усі попередні намагання не виходили за масштаб більшого регіону чи групи регіонів на просторі Євразія+Африка) був т. зв. річпосполитський проект. Його рушієм стала Шляхетська революція, з роду т. зв. модернізаційних революцій чи то етапів цивілізаційного процесу модернізації[5]. Щоправда, на цілому українському просторі та свіжа візія «світлого сьогодні і завтра» перемогла вже аж 1569 р.[6], коли Люблінська унія поховала запізнілий (попри всю його «органічність»=уживання місцевих традицій) проект «феодальної імперії» Великого князівства Литовського.
І в історії України надовго запанувала річпосполитська домінанта. З доби Київської Русі, уперше – і ширше навіть за недовгий епізод кращих часів Галицько-Волинського князівства[7] – майже всі українські землі опинилися в одній державі (зустріч-синергія Русі з Руссю – українсько-польської і українсько-литовської; прощання Русі з Руссю – пришвидшення українсько-білоруського розмежування та конфліктна конкуренція з Росією-Московією; загибель Русі молдовської[8] і народження-відродження Русі-України козацької – то не лише геополітика – це ментальні злами «в головах»). Не дивно, що навіть сучасні апеляції до історичної соборності так охоче поринають у річпосполитській досвід, а його відсутність-недостатність є певною проблемою для інтеграції громадян і локальних громад-спільнот модерних українців[9].
Важливо, що Річ Посполита – то був справжній «ренесансний проект» – з типовою для Ренесансу наївністю, завищеними очікуваннями та комплексом титана-першопрохідця[10]. Там, дійсно, чимало було – на виріст, тому річпосполитські шати ще не раз виявлялися впору черговому поколінню все модерніших нащадків[11].
Проект пережив свою добу-цикл винайдення-революції (1505-1573/1608[12]), а далі і розквіту-експансії (до 1648) та занепаду-згортання (до 1795). Причому, його майже ювелірна хронологічна вписаність до меж Раннього Модерну (1500-1800[13]) взагалі робить з нього по-своєму унікальну модель цілого того примітного історичного періоду.
Бо ж Ранній Модерн, цей, за німецьким філософом К. Ясперсом (1883-1969), 2-й осьовий час світової історії, не обійдений увагою дослідників по всьому світу (свіжіший Н. Фергюсон волить мовити про «західну цивілізацію 2.0»[14]). У ньому досі плідно шукають витоків глобальної економічної системи (світу-економіки), яка стала основою процесів невпинної модернізації і технологічного розвитку людства; він став часом т. зв. вивищення Заходу, повсюдної «націоналізації» держав та «сповзання до демократії»; а питома дводжерельність Ренесансу (античність + середньовічна християнська традиція) відкрила – надалі вже неминучий – шлях постійного додавання культурних опцій і гібридизації (як глобальної, так і локальної) модерної та й постмодерної культури. Опуклення націоґенези, зрештою, відрізняє 2-й осьовий час від 1-го (античного), у представленні якого зазвичай домінують цивілізаційні нотки (від міста-поліса до імперії)[15].
Класична (модерна) українська національна історіографія від початку мала свою ранньомодерну вісь – історію козаччини. І, попри тривалі настійливі спроби російсько-імперського і радянського дискурсів вивести той феномен за дужки річпосполитського, цей «родовий знак», немов той пролісок, завжди вилазив з-під ідеологічної криги небуття[16]. Наразі ж маємо нову історіографічну ситуацію, коли проскрибована вітчизняна спадщина і штучно замовчуваний світовий досвід вже вповні засвоєні сучасним поколінням українських істориків і все менше (як не в кількості – то у резонансі напевно) породжують вульгарні фанатично-неофітські реакції.
Тому, багаторічні очікування «нового синтезу» нині не виглядають на безпідставні (попри традиційні буркотання скептиків, що «доки сонце зійде, роса очі виїсть»). Розростання «острівців новочасності» та зростаючі можливості для всебічної зміни «кратності наближення»-різномасштабності в дослідженнях (Н. Дейвіс) чи для того «густого/ щільного опису» (К. Ґірц) добачить, зрештою, будь-який уважний спостерігач. Ці «кіборзькі імпланти» верифікованого знання й викликають оптимізм щодо оновленого проекту історіописання[17].
Ось і ця невеличка монографія є досвідом такої сенсоутворюючої синтези. Вона задумувалася як відкрита і позбавлена штучно нав’язаних чужодержавними історіографіями архаїчних «закладок», які спрямовують інтерпретації у потрібне ідеологічне русло (часто вже «мертвих» ідеологій).
Отже, почнемо з декількох попередніх зауважень. Вони стосуються термінів-назв, хронології та історії ідейних концептів (після історії понять 1960-х – 1970-х рр. без цих опцій будь-яке дослідження вже виглядає неповним).
Річ Посполита (слов’янська калька латинського res publica – цікаво, що пізніша проросійська перекладацька традиція, аби не акцентувати на цьому калькуванні та не пробуджувати непотрібні алюзії, тлумачила античний вислів-термін іншими словами – «справа народу») постала як один з партикулярних універсалістських проектів (термінологія А. Дж. Тойнбі). Отже, це була чергова «відповідь» на «виклик» побудови ідеальної (або найближчої до ідеалу) держави[18], у характерних для ренесансної політичної теорії шатах «мішаного ладу» – коктейлю античних монархії-аристократії-демократії[19]. І все це із додаванням месіанства середньовічно-християнського «Граду / Царства / спільноти-Народу Божого» (на Небі і на Землі)[20].
Постання річпосполитського проекту окреслюють ще й як Шляхетську революцію. Цей термін виник під впливом польського (польсько-американського) історика Анджея Сулими-Камінського (р. н. 1935), автора широкознаної праці «Historia Rzeczypospolitej wielu narodów. 1505-1795» / «Історія Речі Посполитої як історія багатьох народів, 1505-1795» (Люблін, 2000 / укр. переклад Я. Стріхи – Київ, 2011). На її сторінках дослідник яскраво продемонстрував революційне значення «шляхетського руху екзекуційного» (екзекуція=виправлення права) для Речі Посполитої як державного проекту. Камінський також відзначав зв’язок цього процесу з рухом козацьким (Козацькою революцією), який власне розквітнув, коли революційність шляхти пішла на спад.
Вважаю також, що давній марксистський спосіб визначення революції за «рушійною силою» (шляхетська, козацька, буржуазна, пролетарська) має певну зручність як для сучасного дослідника, так і пересічного читача. Додам зрештою, що шляхетська та козацька революції Речі Посполитої добре накладаються на «вікову тенденцію» Ф. Броделя для цілої Європи (=світу-економіки) – з умовними контрольними датами 1507-1510, 1650 та 1733-1743 рр. (де від 1-ї з трьох до 2-ї дати панувало зростання, далі т. зв. «криза середини XVII ст.» і спад аж до 3-ї дати)[21].
Насамкінець зауважу, що термін Шляхетська революція, вживаний мною принаймні з 2007 р., досі не зазнавав фахових заперечень. Тому, маю право вважати його конвенційним («революція» тут розуміється як певний модернізаційний цикл – від першопоштовху-вибуху до згасання)[22]. Підозрюю, що на руку йому в Україні спрацювало й те, що він добре корелюється з поняттям «шляхетського імперіалізму», уживаним ще М. Грушевським. Хоча іноземцям та й фахівцям менш обізнаним з річпосполитською проблематикою, добачати цю опцію імперськості, універсалистськості та ідеальності в проекті Речі Посполитої часто-густо заважає задавнене упередження до «шляхетської анархії», котра нібито слабко уживається із будь-якою конструктивною працею[23].
Революційна шляхта (натхненна ідеями Ренесансу і Реформації) визначала вектор суспільного життя країни від Радомської конституції 1505 р. (знаменита «Nihil novi» / «Нічого нового» насправді означала революційне «нічого нового про нас без нас»[24]) аж до придушення рокошу М. Зебжидовського 1606-1608 рр.[25]. Тому, pacta conventa з виборними монархами (уперше підписані 1573 р.[26]), Люблінська унія 1569 р. з її ідеєю дво- чи полінаціональної державності, певна секуляризація суспільного життя[27] з упорядкуванням привілеїв церкви і химерно-бароковий антикізуючий сарматизм як «власний шлях» взірцевого шляхтича (притягальний далеко поза Польщею) – то все здобутки Шляхетської революції.
Незавершеність «революційної програми» цієї столітньої революції покликала нову хвилю – Козацьку революцію (1648-1709[28]), здійснювану «молодшими братами» шляхти – козаками[29]. Вона розпочалася на тлі загальноєвропейської «кризи середини XVII ст.»[30] на теренах, де магнати найбільше «обрізали» досягнення Шляхетської революції (не дали провести «екзекуцію прав», котра мислилася як повернення до ідеально-природного стану держави)[31].
І врешті-решт той процес вивів значну частину «краю революції» з-під влади річпосполитського універсалістського проекту, аби стати каталізатором нового – Козацької України[32]. Остання ж козацько-українськими революціонерами мислилася як «справжня й істинна Річ Посполита», спадкоємець-відроджувач проекту «ідеальної держави»[33].
Зменшення масштабу нового універсалістського проекту не повинно тут бентежити – то лише продовження попередньої тенденції, бо й Польсько-Литовська Річ Посполита була вже меншою і не єдиною спадкоємицею християнського/латинського світу-імперії[34]. Потім вже підуть європейські «великі держави», які посунуть фрагментацію далі – їх постійно буде кілька більш-менш рівних за значенням потуг.
Та сама лінія розвитку позначилася і на соціальному «здрібнінні» революціонерів – зі шляхти у козаки (така «демократизація», як відомо, продовжуватиметься і надалі). Зрештою, емансипація/збільшення свободи – то, за Гегелем та філософами-утилітаристами, сенс історії (ймовірно – в основі цієї ідеї намагання європейської Реформації досягти загального, без усякого посередництва, вивищення людини у справі богопізнання). А козаків, як не рахуй, було/стало в Україні сильно побільше, ніж усіх гамузом шляхтичів[35].
Власне, саму Шляхетську революцію можна представити і як демократичний переворот у стані феодалів – революційна шляхта здолала-розчинила середньовічну «феодальну драбину», зрівняла умовних герцогів-графів-баронів із будь-яким повноправним представником шляхетської корпорації. Цей процес можна представити і у координатах мережа проти ієрархії. Бо якраз горизонтальна мережевість (спочатку шляхти, потім козаків, а далі модерної нації) стає щораз ширшою.
Зрештою, участь українців у річпосполитському універсалістському проекті і здатність на його базі сформулювати свій власний (козацький) зробила їх вельми вправними помічниками у розбудові пізнішої Російської імперії[36]. Але, якщо для росіян вона і була «оригіналом» всякої імперіальності, то для їх українських співвітчизників – лише епігоном, який постійно порівнювався з іншими альтернативами (і може найбільше саме із Річчю Посполитою).
Отже, якщо перші щиро любили імперське «отєчєство», то другі – радше утилітарно мирилися із ним. Тому й цензурні спроби російських «переможців» (які не допускали й думки про тимчасовість такого свого стану) представити історичних конкурентів – Велике князівство Литовське, Королівство Польське, Річ Посполиту обох народів, Козацьку Україну, Кримський ханат еtc як fail states / недієздатні держави ніколи не були сприйняті в Україні щиро і остаточно.
У принципі, можна говорити навіть про Царську (імператорську) революцію/контрреволюцію[37]. Адже, царі-монархи, теж «стан» суспільства, хоч така «рушійна сила» революції – з точки зору розширення соціальної бази – виглядає радше контрреволюційно – але доба Відродження, за Делюмо, «полюбляла обхідні шляхи»[38].
Отже, царська (імператорська) революція/контрреволюція розпочалася т. зв. Петровськими реформами (тобто десь з 1690-х рр.)[39]; увінчана потьомкінською утопією Катерини ІІ[40]; і дійшла до повного вичерпання Ancien Régime/Старого Порядку, як історичного тренду, у 1856 р. – із поразкою Російської імперії у Кримській війні[41]. Бродель акцентував на довгому ХVI ст. Європи і численним польським історикам воно взагалі уявляється «золотим», Яковенко – на довгому ХVIІ ст. України, гадаю, що і довге ХVIII ст. Росії – то теж зручна історична модель[42].
Я не є фанатом слова революція (оскільки, за ранньомодерних часів це слово – ще цілком неамбітний синонім «реформи-перетворення/повернення до початкової норми», досліднику-ранньомодернику важко утриматись від іронії щодо велично-демонічних звучань, приданих «революції» вже Модерном[43]), але тут мені зручно через нього підкреслити спільний модернізаційний і структуруючий потенціал – із осібними проектами майбутнього – всієї тріади революцій (шляхетська – козацька – царська). Він важливий для розуміння українського (і не лише українського) Раннього Модерну в цілому[44].
Царська ініціатива стала прийнятною альтернативою для річпосполитських олігархів-магнатів (її підперла ще й амбітна києво-могилянська церква «оновленого православ’я») і гамівною сорочкою для шляхетських і козацьких борців за свободу-емансипацію (в т. ч. національну)[45]. Утім, відчуття неміцності російського імперського режиму на екс-річпосполитських теренах (а особливо в екс-революційних центрах – Польщі і Україні) було постійним клопотом для царизму (аж до його скону).
Додаток
Трійця ранньомодерних революцій України[46].
Хронологія революційний циклів
Фази революційного циклу:
1) винайдення-революція, доба революційного підйому;
2) розквіт-експансія і стабілізація;
3) занепад-згортання.
Шляхетська революція
1) 1505 – 1573/1608 (від Радомської конституції «Нічого нового!» до пакта-конвента – угоди з королем чи до поразки рокошу М. Зебжидовського – руху за розширення шляхетської демократії);
2) 1608 – 1648 (від рокошу до Хмельниччини – тріумф олігархії, згасання руху шляхетських демократів);
3) 1648 – 1795 (від Хмельниччини до ІІІ-го поділу Польщі).
Козацька революція
1) 1648 – 1668 (від початку Хмельниччини до спільного повстання «берегів Дніпра» під проводом П. Дорошенка та І. Брюховецького);
2) 1668 – 1709 (від поразки в бою віч-на-віч до розгрому партії незалежності Гетьманщини разом із її зовнішньою підтримкою);
3) 1709 – 1792 (від «Полтавського полону» гетьманців-мазепинців до зникнення «одвічних» українських кордонів-фронтирів – турецького як наслідок російсько-турецької війни 1787-1791 рр. і польського як наслідок 2-го поділу Польщі у 1792 р.).
Царська революція / контрреволюція
1) 1690-і – 1768 (від початку Петровських реформ до початку царювання Катерини ІІ);
2) 1768 – 1825 (від розпуску Комісії з укладання Нового Уложення до декабристів – поразка курсу на перетворення контрреволюції в революцію, себто спроби розширити соціальну базу-опертя руху);
3) 1825 – 1856/1917 (від початку Миколаївської реакції до поразки у Кримській війні чи до падіння самодержавства через Лютневу революцію).
[1] Цей текст є доповненою версією вступного підрозділу до моєї книжки «Початок сучасності: друга хвиля глобалізації, кінець Старого Порядку та Україна (XV – середина XІХ ст.)» (Київ: НАН України, Ін-т історії України, 2019).
[2] Щодо Раннього Модерну звичайна класична дискусія «оптимістів» з «песимістами» про те, чи стакан напівповний, чи напівпорожній. Чи це частина Домодерну, чи Ранній Модерн міцніше таки припасований до Модерну? Я схильний до оптимізму других, зрештою, і світовий бестселер Джареда Даймонда «Зброя, мікроби і харч» (1997, укр. переклад 2009) саме з середини-кінця XV ст. відлічує історичну сучасність («modern times»). Українському читачеві також відома і книжка Еріка Р. Вульфа «Європа і народи без історії» (1983, укр. переклад 2004), яка популяризувала «1400 рік» як точку відліку процесів, що змінили світ. Щойно той самий рубіж у тому ж контексті ужив і Девід Крістіан у своїй амбітній «Великій історії всього» (2018). А глобальний популяризатор Саймон Дженкінс у своїй «Стислій історії Європи» (2018) вирішив замість терміну Ранній Модерн уживати більш прояснювальне окреслення – «епоха виникнення держав» (держави тут = національні держави).
[3] Існують думки, що це не 2-й, а 3-й підхід – і 2-м слід визначити середньовічний пік ХІІІ ст., але той також, як і 1-й античний, поширювався лише на Старий Світ. Для мене XIII ст., з його «торгівельною революцією», то все таки радше «1,5», чим «2» (дуже характерний її новий тип героя – Мандрівний Лицар – він вже мандрує як купець-бізнесмен, але у старих, лицарських шатах-обладунках).
[4] Цікаво, що середину ХІХ ст. (або 1847-1857 рр.) особливо вирізняють і історики економіки, див.: Арриги Дж. Долгий двадцатый век. Деньги, власть и истоки нашего времени. – Москва, 2006 (розділ про «третій [британський] системний цикл накопичення»). Це час, коли світова економічна система стала справді глобалізованою, тому його навіть прирівнюють до доби Великих географічних відкритів на рубежі XV-XVI ст.
[5] Просвітницький концепт цивілізація наразі все частіше заміняють поняттям складне суспільство (яке, справді, виграє в очевидності). А про «інституційовану революцію» (1415-1991 рр. – від гуситів до більшовиків), див.: Малиа Мартин. Локомотивы истории: Революции и становление современного мира. – Москва, 2015. – 405 с. Інший сучасний макросоціолог-веберіанець Міхаель Манн обстоюює 4-мірну матрицю влади, яку складають політична, військова, економічна та культурно/ідеологічна мережі. Саме їх непередбачувані перетини породжують найзначущі революції.
[6] Тому середину-кінець ХV ст. українські історики, на відміну західніших європейців, рідко вважають «рубіжним».
[7] Цілком може бути той Галицько-Волинський епізод існував лише в уяві хроністів (як міркує О. Толочко).
[8] Як на мене, сюжет Русі молдовської недооцінений у вітчизняній історіографії – а він якраз про Галицьку і Подільську спадщини, доля яких зовсім не вичерпується ХIV ст. Ген до 1530-х рр. молдовські господарі претендували на Львів, а на Поділля і значно пізніше. «Наслідили» молдовани в Україні і згодом. Причому, не варто тут задивлятись лише на регіональне минуле Буковини. Адже, ключова роль таких історичних постатей як князь Дмитро Вишневецький (ймовірний бастард господаря Петра Рареша), господар Івоня, який вивів на політичну арену козаків Свірчовського-Свірговського, гетьман-господар Підкова та митрополит-господарич Петро Могила в загальноукраїнській історії незаперечна. Зрештою, якщо молдовське походження роду гетьмана Б. Хмельницького – це лише підозра, то щодо роду гетьмана Д. Апостола – це факт. Свій молдовський епізод з господарем-гетьманом Г. Дукою мав правобережний гетьманат, а у ХVІІІ ст. Ханська Україна, гайдамаки Верлана та новоросійський Молдовський полк (з 1769 р.) також живилися молдовським Придністров’ям.
[9] Про зв’язок-«генетичну» спорідненість ранньомодерних і модерних ідентичностей див. ще свіжу книжку Сергія Плохія: Плохій С. Походження слов’янських націй: Домодерні ідентичності в Україні, Росії та Білорусі. – Київ, 2015 (англомовне першовидання 2006 р.).
[10] Французький історик Жан Делюмо вважав, що за доби Відродження на передній план висуваються особистість, жінка, дитина, освіта, фінанси, релігія і мистецтво, див.: Делюмо Ж. Цивилизация Возрождения. – Екатеринбург, 2006. – 720 с. (1-е видання у 1967 р.).
[11] Свіжу спробу реактуалізації «унійного» панства (історичної альтернативи національній державі) див.: Frost Robert I. Oksfordzka historia unii polsko-litewskiej. T. 1: Powstanie i rozwój 1385-1569. – Poznań, 2018. – 846 s.
[12] Революціознавець М.Маліа писав про нідерландський випадок (1566-1609) як про «революцію з зупинками». Наша Шляхетська революція теж рухалася хиткою ходою. На роль кінцівки революційного періоду – крім 1573р. (пакта конвента) і 1608р. (поразка рокошу М.Зебжидовського) – претендує ще й 1564р. (останній екзекуційний сейм), а також 1569р. (Люблінська унія) і 1570р. (Сандомирська згода між протестантами для оборони-толеранції їх прав у країни – згодом вона і православним прислужилася). Мої вагання між 1573 і 1608 рр. – то вагання між виходом на вершину і зривом із неї. Цікаво, що у сучасній Польщі є тенденція починати цілу добу/період вже з «часу блиску» – з 1572 р. (рік смерті останнього спадкового короля), див.: Augustyniak Urszula. Historia Polski. 1572-1795. – Warszawa, 2008.
[13] Ясно, що уживання «круглих» дат є певним спрощенням (заради опуклості), найбільш вірне воно для «ядра» світ-системи, а для периферійних країн і регіонів ці рамки, як уже йшлося, дещо зсуваються.
[14] Цікава і модель Девіда Гребера (див. «Борг: перші 5000 років історії», 2011) чергування віртуально-кредитних і грошових економічних систем. За нею, доба 1450-1971 рр. («Епоха великих капіталістичних імперій») також 2-а «грошова» в історії людства (власне, це інша іпостасть 2-го осьового часу Ясперса).
[15] Власне, можна сприймати націотворення 2-го осьового часу за ще одне «змішання»-синтезу отих «чистих» античних форм 1-го – полісу та імперії.
[16] Див.: Смолій В. А., Степанков В. С. Українська державна ідея ХVII-XVIII століть: проблеми формування, еволюції, реалізації. – Київ, 1997 (вже класична праця 1990-х рр.); Брехуненко В. Східна брама Європи. Козацька Україна в середини ХVII-XVIII ст. – Київ, 2014 (чи не остання, за часом, синтеза історії Козаччини).
[17] Метафора «кіборга» у сучасній гуманітаристиці широко присутня з часів «Маніфесту кіборгів» (1985) американки Донни Гаравей.
[18] Власне, саме Ранній Модерн і почав робити з держави не екстраординарну інституцію, що покликана діяти передусім у крайній ситуації (зазвичай на війні), а ординарний громадський сервіс – усепроникний і всюдисущий. Тому гасло «Направи держави» і створило Річ Посполиту як проект.
[19] Шукати не чистоти, а ефективності – то теж дуже ранньомодерна риска.
[20] Згадаймо, що «будь-яке повстання, навіть ще не революція, починалося в Європі з перевизначення сфери духовного – себто з єресі», див.: Малиа М. Локомотивы истории: Революции и становление современного мира. – С. 11. Тому поштовх Реформації такий важливий для річпосполитського проекту.
[21] Див.: Бродель Ф. Матеріальна цивілізація, економіка і капіталізм, XV-XVIII ст. У 3-х т. – Т. 3: Час світу. – Київ, 1998. – С. 64-65.
[22] Девід Крістіан зі своєю «Великою історією всього» (Big history, першодрук 2018 р.) представляє розвиток як ускладнення з певними рубежами-«порогами складності», які досягаються-долаються на шляху життя. Досягнення-опанування такого порогу і є сутністю модернізаційного циклу.
[23] Тут може допомогти цікавий свіжий компаративістський французький проект, який звертає увагу, що «порівняно із королівством в імперії набагато більше уявленого», див.: Империи Средневековья. От Каролингов до Чингизидов / Под редакцией Сильвена Гугенхейма. – Москва, 2021 (пункт «Мрії» у вступі). Адже із «мріями» і «уявою» у шляхетських революціонерів таки усе було гаразд.
[24] Тоді ж зрівняні в правах верхня (Сенат) і нижня (Посольська Ізба) палати парламенту Речі Посполитої, що фактично завершило усталення парламентської системи держави. У сучасній українській історіографії найбільш популярним є лічення «річпосполитського часу» з 1569 р. – від Люблінської унії. Але, якщо враховувати Броделеві «поверхи часу» (короткий-середній-довгий/подія-кон’юнктура-структура), 1569-й – то фокус «подієвого» поверху, а «структурний» поверх «довгого тривання» слід рахувати інакше – від виникнення-дозрівання самої ідеї – і тут 1505 р. є найбільш виразним маркером.
[25] Цікаво, що сучасники-історики того рокошу, тлумачили саме це слово як загальну ревізію Королівства, у т. ч. сенату і короля, яку здійснює шляхта-народ.
[26] До речі, як вважається, першопоштовх ідеї нових конституційних норм для нового виборного монарха даний на з’їзді волинських сенаторів і шляхти в Луцьку 27.VII.1572 р., див.: Kronika za Zygmunta Augusta w Knyszynie zmarłego roku 1572 i inne dokumenty polityczne z czasów pierwszego bezkrólewia. Vol. 1. Od lipca 1572 do czerwca 1573 / Oprac. Krzysztof Koehler. – Kraków, 2016. – S. 16.
[27] Тут цікаво зауважити типологічну «світську» зміну в новій модернізаційній революції, адже у попередньому столітті «гуситська революція» (термін уживаний чеським істориком Франтишком Шмагелем, популяризований американцем-революціознавцем Мартином Маліа та й поляк Станіслав Биліна свіжо назвав так свій 3-томник 2011-2016 рр.) за рушійну силу має ще релігійний, а не становий рух.
[28] Як і у випадку із Шляхетською революцією (1505-1608) верхня межа Козацької революції прив’язана до дати, коли закінчився розвиток-зростання проекту і почався розвиток-деградація (і це не лише полтавська поразка 1709 р. генерації мазепинців, але і страта поляками 1702 р. Данила Братковського – останнього волинського шляхетського політика, який вибрав бік Козацької революції, котра надалі «вироджується» в гайдамацький рух/селянську війну-жакерію). Скорочення ж кожної чергової «революційної епохи» за часом – то взагалі виразна тенденція як ранньомодерних, так і модерних революцій.
Якщо шукати у нової революції своє «вершинне плато» (у Шляхетської революції, нагадаю, це був час між 1564/1573 і 1608 рр.), то у Козацької революції це буде відтінок від 1668 р. – коли «обидва береги Дніпра» солідарно виступили проти Андрусівського розполовинення України до 1709 р. – коли гетьман І. Мазепа не зміг збройно («през шаблю») здобути незалежність Гетьманщини.
[29] Делюмо писав, що фантастично різнобарвне ХVI ст. в усіх областях віддалялося від традиційних настанов, але так і не знайшло рівноваги. Не дивно, що наступне XVII ст. знане і з епітетами «залізний вік» та «бунтівне століття».
[30] Бродель висловлював цікаве міркування, що ісламський світ-економіка та Росія, як ще один регіональний світ-економіка, знаходилися поза межами тогочасної кризи європейського світу-економіки. Тому для прикордонної української спільноти спроба у кризовий час «підключитися» до сусідніх альтернатив виглядає природно.
[31] Можливо, ефект каскаду двох революцій породжував процес колонізації. Подібне бачимо на прикладі Англійської і Американської революцій – їх також можна представити як єдиний процес «розтягнутий» у часі.
[32] Попри давність терміну «Україна» тлумачення «Україна-вітчизна» він получив якраз за часів Козацької революції. Гадаю, що формально – то ідеологічна спадщина Зборівської угоди 1649 р., коли, аби не вживати термінів «Русь» чи «Русь Червона», які сприймалися – справді – «по Віслу», «Україна» – «по Стир» чи «по Случ» (по Стир – то включно з Волинським і, можливо, Подільським воєводствами, а по Случ – без них, лише Київське, Брацлавське і Чернігівське) – стала прийнятним для обох сторін конфлікту компромісом.
До речі, здається, нововитлумачена «Україна» не єдиний тогочасний «новороб». Були тоді охочі й виокремити-обрізати шляхетське українсько-білоруське Полісся – див. мапу Д. Цвікера замовлену Ю. Немиричем 1650 р. Робилося те явно на противагу козацько-степовій Україні. Утім, остання звитяжила і стала домінантою – це засвідчили і нові політико-регіональні терміни-клони – Слобідська Україна, Мала Україна (так, 1681 р. молдовські літописці окреслили екс-володіння Ю. Хмельницького між Дніпром і Дністром) та Ханська Україна.
[33] Шоню звертав увагу, що ХVII ст. в Європі – це час тріумфу держави середнього розміру над імперіями XVI ст., див.: Шоню Пьер. Цивилизация классической Европы [1630-1760]. – Москва-Екатеринбург, 2008 (французький оригінал написаний 1965 р.). – С. 23-27. Поза цим процесом лишилися периферійні, неповністю включені до світ-системи проекти (Росія, Туреччина).
[34] Свіжі міркування про пізньосередньовічний і ранньомодерний імперський досвід див.: Норкус Зенонас. Непроголошена імперія: Велике князівство Литовське з погляду порівняльно-історичної соціології імперій. – Київ, 2016.
[35] Мілітаризм козацького проекту не має нас бентежити – зростання модернізаційної ролі армії в класичній Європі 1600-1760 рр. – то загальний процес. Як зауважував Шоню, це аж ніяк не був всуціль негативний чинник («Армія протистояла розбою, сприяла поширенню елементарної культури, посилювала згуртованість держав, ставала вирішальним фактором технічного прогресу»). Про Прусію якраз тоді почали казати, що то Армія у якої є Держава (див. також свіжі міркування про «порохові імперії»). Зрештою, макросоціологи обстоюють «військово-фіскальну теорію», за якою військова мобілізація критично важлива для суспільного розвитку, див.: Коллинз Рендалл. Макроистория: Очерки социологии большой длительности. Москва, 2015 (першодрук – 2000). 504 с.; Тилли Чарльз. Принуждение, капитал и европейские государства. 990-1992. – Москва, 2009 (першодрук – 2000) (першодрук – 1990 і 1992). 328 с.
[36] Випадок Австрійської імперії, до якої також входили частинки України, є менш показовим – імперія тут будувалася не на такому «сирому корені» як в Росії (всі розмови про «Москву – 3-й Рим» та візантійський спадок росіян на тлі реальної прецедентної традиції Священної Римської імперії німецької нації виглядають блякло-спекулятивно). Зрештою, і знана «клаптиковість» австрійського проекту, який консервував локальні культурно-політичні світи у дусі середньовічної роздробленості, не вимагала від українців «російського» рівня розчинення в «імперськості».
[37] Неоригінально вважаю революції і контрреволюції процесами типологічно схожими. А з точки зору Ренесансу/2-го осьового часу – тут маємо змагання між республікансько-демократичною і монаршо-абсолютистською модернізаційними програмами. Отже, не варто помилятися на рахунок «тріади» – тут ми маємо справу не з тезою-антитезою-синтезом, а з дилемою – дві каскадні «демократичні» революції (шляхетська і козацька) проти «самодержавного абсолютизму» контрреволюції (царської). Досить ймовірним є й припущення, що демократична тенденція горує тоді у центрі-ядрі світ-системи, а абсолютизм перемагає на периферії. Думаю, що й ті, хто не вважає європейський (теоретичний) абсолютизм з російським самодержавством тотожними явищами, мовляв, у Франції – то складний баланс, а в Росії – неприкритий азійський деспотизм, йде шляхом «витискання» проекту царів на маргінес. Мені здається, що ранньомодерний абсолютизм – то завжди ставка наздоганяючого (тому, ставка волюнтаристська!).
Зрештою, погляд на московське самодержавство як на «революцію згори» не новий, див.: Мак-Нил У. Восхождение Запада: История человеческого сообщества. – Киев; Москва, 2004 (першодрук Чиказького ун-ту 1963 р.). – С. 754 (автор писав, що дії Івана Грозного якраз дуже схожі на «соціальну революцію згори»).
[38] Звідси знаний парадокс, яким люблять козиряти апологети Російської імперії, про те, що на відміну від західноєвропейських імперських проектів (визискувально-колоніальних) росіяни (центр-ядро Російської імперії) несли тягарі на утримання своєї імперії важчі за неросійську периферію (лояльність котрої фактично «купувалася»). Але така «безкорисливість» стає зрозумілою, коли мати на увазі, що Царська революція-контрреволюція – вона задля блага царів (які якраз «ні в чому собі не відмовляли»), а не народу-нації (національного ядра). Шляхетська і Козацька революції, справді, набагато «національніші» (і європейськіші!) за проект російських самодержавців.
[39] Не наполягаю саме на цій точці відліку. Ось британець Джефрі Хоскінг (історик, щоправда, вельми поверховий) вважає, що відмова від загальноєвропейського шляху «винайдення традиції» і творення модерної нації (котрий у XVI ст. мав у росіян усі умови для розвитку) відбулася в Росії у середині ХVII ст. – в зв’язку з церковним розколом і відщепленням старообрядців, див.: Хоскинг Дж. Россия: народ и империя (1552-1917). – Смоленск, 2001. – С. 11. Зрештою, і фазу розвитку-деградації «царського проекту» можна не завершувати 1856 р., а продовжити в Модерн – до 1917 р., до зречення останнього царя. Щойно Александр Абалов і Владислав Іноземцев звели російську історію до трьох рецепцій – візантійської, монгольської і європейської, причому першу (і найбільш ефектну) хвилю європейської рецепції вони продатували близько до моїх координат царської революції. У них йдеться про період від часів царювання Олексія Михайловича (1645-1676) до поразки у Кримській війні (1856), див.: Абалов А., Иноземцев В. Бесконечная империя. Россия в поисках себя. – Москва, 2021.
[40] Характерне прийняття 1784 р. (відразу після анексії Криму 1783 р.) казкового титулу «цариці Херсонісу Таврічєського» замість «цариця Кримська». Реальна традиція – як ось коли у XVI ст. царі-завойовники татарських ханств ставали «Казанськими», «Астраханськими» і «Сибірськими» – вже моветон. Революційно-контрреволюційна імперія взяла курс на казку-ідеал. Але після сарматської мегаломанії шляхти – це вже не так щоб оригінальний маршрут.
[41] Вершинне плато цієї революції – 1768-1825 рр. (від розпуску Комісії з укладання Нового Уложення до декабристів).
[42] Ось влітку 2021 р. у Львові вже провели масштабну міжнародну конференцію про «довге ХVIII століття».
[43] Революціознавець М. Маліа продемонстрував, що сучасна думка про революцію як про «епохальний переворот» з’являється не раніше Американської революції 1776-1787 рр.
[44] Цікаве спостереження Маліа, що в історії кожної нації «велика революція» (бунт проти «старого режиму») може трапитися лише один раз, бо він і робить ту націю модерною, див.: Малиа М. Локомотивы истории: Революции и становление современного мира. – С. 13. Тому для поляків шляхта, для українців козаки, а для росіян царі – це не просто провідні верстви-стани, це національні проекції (і архімедові «точки опертя»).
[45] Утім, модерному націоналізму царизм прислужився інакше, бо мав схильність до подвійних стандартів (у себе душимо, у сусідів-суперників – сприяємо). Тому і «польська», і «турецька», і «австрійська» політики царів творили шпаринки для багатьох націй, у т. ч. і для українців.
[46] Внутрішньою «українською» доречно звати хіба Козацьку революцію. А Шляхетська і Царська – то зовнішні революції, на які українці мусили реагувати. Тому зупинюся на окресленні «революції України».