У «вимірах економіки» Річ Посполита – це перший державний лад на українських землях, який функціонував в умовах ранньмодерного «феодального капіталізму»[1]. Останній фундаментально відрізнявся від класичного феодалізму середніх віків феноменом «примусової праці на ринок»[2]. Локальне (українське) суспільство уперше стало жити як частина світу-економіки і напрацьовані тоді алгоритми міцно засіли як на свідомому, так і несвідомо-рефлекторному рівнях його світосприйняття[3].
Так, уперше усталилися територіальні кордони України, котрі згодом змінювалися досить обмежено (і зазвичай тільки на фронтирно-степовому півдні і сході, які, таким чином, лише вступали до простору світу-економіки)[4]. Саме Люблін-1569 забезпечив міцність отої «зустрічі Русі з Руссю»[5]. І з цього часу можна говорити про стабільне ядро, про український «гінтерланд» – за віссю Галичина-Наддніпрянщина[6], Львів-Київ або Львів-Луцьк-Київ[7] (у чомусь – це відродження кращих/уявних часів Галицько-Волинського князівства/Королівства Руського[8]).
Звідси і відчута сучасниками потреба у новому географічно-політичному терміні. Спочатку з виокремленням із простору давньої Русі – за історично-юридичною традицію коронного краю (rex patronorum) – Русь Червона, Русь Біла. А згодом, і витвір з акцентом вже на сучасному (презентистському) «новоробі» – Україна[9] – з цілком революційною легітимацією за правом сили («через шаблю здобуте право»)[10].
Величезні колонізаційні можливості – спільна риса цілого простору Речі Посполитої (815 тис. км2 – майже 2,5 сучасних Німеччин) – на українських теренах були чи не найбільш виразні. Згадаймо байки Меховіти і Ботеро про Поділля, що тече молоком і медом[11], де і дрючок, встромлений в землю, розквітає[12], а сіяти можна раз на два роки – бо із того зерна, що обсипалося незібраним, на 2-е літо теж буде врожай. Не проминемо і анекдоти, що за Любліном – вже Індія[13], а від Білої Церкви – «за Погребищем[14]» – «Новий Світ»-Америка[15].
Але досить рідке населення (навіть загалом – десь 1:10 у відношенні до неукраїнської частини Речі Посполитої[16]) потребувало мотивації і соціальних гарантій[17]. «Анналіст» П. Шоню колоритно назвав українців («напівосілих козаків») швидше союзниками, аніж підданими Речі Посполитої[18].
Звідси екстремально високий відсоток шляхетства-лицарства[19], а також і міщанства з великою мірою аграрних[20] чи радше аграрно-мілітарних міст-укріплень (близьких до формули «колективного феодала»). Ось від міщан волинського Красилова постанова 1615 р. вимагала повсякчас тримати у господі «рушницю, два фунти пороху [= бл. 1 кг] та дві копи куль [=120 шт.]», а міщанська корпорація наддніпрянського Переяслава, за королівським актом 1633 р., мала брати участь у посполитому рушенні шляхти[21].
Звідси таки і поширеність екстраординарних монополій (як ось право складу, яке дозволяло диктувати ціни заїжджим купцям у ключових містах-метрополіях – Львові, Луцьку і Києві, а з 1594 р. ще й Кам’янці-Подільському). Звідсиль і значне розповсюдження перехідних «станів» (слуги-бояри, козаки, етнічний бізнес і т. д.), які також моделювали себе як причетні до «привілейованих»[22]. Плюс впровадження цивілізаційних новинок (римське чи то західне цивільне право, ренесансна просвіта «сімох вільних мистецтв»[23], книгодрук і вченість, європейський експорт речей і технологій).
Навіть «експортовані» з внутрішніх районів Речі Посполитої кріпаки (спосіб, який Валерстайн вважав особливо ефективним для запровадження кріпацьких практик на новоколонізовані території Східної Європи) до середини ХVIII ст. мали змогу користуватись т. зв. «слободами» (багатолітнім – бувало і до 30 років – звільненням від податків, іноді із перспективою стати міщанином)[24]. А по спливанні терміну останніх норовили перебігти до нового власника на нову «слободу»[25]. Гадаю, навіть участь залежних селян у Козацькій революції середини ХVII ст. мала на меті досягнення-відновлення саме цього «стану слободи»[26] (за яку тепер сплачено власною кров’ю)[27].
Не дивно, що, наприклад, панщина на українській Наддніпрянщині і з’являється вже аж у ХVII ст.[28], і до початку – середини ХVIII ст. вона не виходила за межу 2-х днів відробітку на тиждень[29]. Себто, йдеться про менше 1/3 річного робочого часу.
Загалом, хлібний варіант «ресурсного прокляття» і «колоніального моноциклу» з його фільварками-помістями (великими ринковоорієнтованими сільськогосподарськими підприємствами) та т. зв. 2-м виданням кріпацтва[30] наступав в Україні повільно. Остаточно запанував він тут вже аж у 2-й половині ХVIII ст.[31] (підпертий російськими багнетами, а не річпосполитсько-сарматськими шаблями[32]). Цікаво, що на той час припало і нове економічне явище – південноукраїнський варіант вибухових бумів фронтирів західного світу-економіки кінця ХVIII-XIX ст.[33].
Перед тим – власне від ХVI ст. до 2-ї половини ХVIII ст. – «світовий ринок» мав українські землі радше за постачальника не збіжжя[34], а «лісових товарів» (мед, деревина, поташ та ін.)[35] і м’ясної худоби[36]. Це галузі виробництва, де кріпаки малоефективні[37]. Взагалі, цілком несуперечливою є інтерпретація, що вичерпання ресурсу лісу та худоби і стала кінцем Домодерну-Старого Порядку на українських землях (отже, хліборобська Україна, як і кам’яновугільна Україна – то уявлення, позначені вже Модерном).
До речі, і оповідки про фантастичну урожайність злаків по всій Старій України – то казки[38]. Насправді, з’явилися вони щодо теренів Поділля – лісостепової чорноземної смуги (від Кам’янця-Подільського до Черкас). Тут часто мав місце ефект піднятої цілини (зовсім не вічний[39]; ще й витрачався він більше на харчування війська, яке саме приходило до виробника, вибавляючи від усіляких клопотів з організацією експорту).
Причому, степова оранка вимагала збільшеної кількості тяглових тварин – ось за даними першої половини ХІХ ст. до плуга запрягали 3-4 пари волів (щоправда, вигодою було те, що землю можна було не угноювати і вистачало один раз пройти з плугом, а не 2-3 з ралом як на півночі)[40]. Про сусідку Поділля – Молдову середини XVI ст. – теж є згадка італійця Антоніо-Марія Граціані, секретаря папського нунція в Польщі Дж.-Ф. Коммендоні, що там запрягають до плуга по 12 волів.
У найбільш залюдненій лісовій Україні урожай мало відрізнявся від сусідніх країн (Білорусі, Польщі, Росії). Ось найпоширеніший тоді злак – жито – давав урожайність в межах між сам-3 і сам-6 (себто до 5-6 центнерів на гектар, а сьогодні це нерідко і 28 ц/га)[41].
Мала місце і регіональна різниця експортних потенціалів сортів хлібу. Ось ще у ХІХ ст. зауважували, що на Київщині сіють т. зв. червону пшеницю, яку не дуже цінують на ринках Гданська і Кенігсберга. Там була шанована волинська пшениця. А у рейтингу якості жита серед українських регіонів славилася Чернігівщина[42].
Скромний рівень раціоналізації сільського господарства тогочасної України – то важливий маркер. Адже, передумовою розгортання індустріальної революції в ранньомодерній Англії вважається саме вже досягнутий напередодні високий рівень аграрних технологій[43].
Варто також нагадати, що головним шляхом підвищення продуктивності у тогочасній економіці був розподіл праці (спеціалізація). І в цьому ранньомодерна Україна також просунулася недалеко (якщо не рахувати спеціалізацію екологічно обумовлену). Фронтир – це власне зона «спеціалістів широкого профілю».
[1] Термін дослідника Ломбардії XVII ст. Луїджі Бульферетті (1935-1988), який Іммануїл Валерстайн вважав за один з прийнятних для характеристики нової епохи, див.: Валлерстайн И. Мир-система Модерна. – Т. І: Капиталистическое сельское хозяйство и истоки европейского мира-экономики в XVI веке. – Москва, 2015. – С. 108.
[2] Так само термін з лексикону І. Валерстайна, див.: Там само. – С. 107 і наступні. Класичний феодалізм – це коли земля дає феодалу людей, які за нього битимуться. А тепер – то просто гроші-товар. Тому землевласник-сеньйор все більше купець, а не боєць.
[3] Див. ще незасвоєну в Україні нову книжку з економічної географії Речі Посполитої ключового XVI ст.: Broda Krzysztof. Geografia gospodarcza Królestwa Polskiego w XVI wieku. – Białystok, 2016. – 880 s. (на матеріалах 3-х воєводств – краківського, ленчицького і плоцького).
[4] За Валерстайном, «національна держава» – типовий/форматний гравець за часів світу-економіки/світу-системи.
[5] Під «зустріччю Русі з Руссю» розумію новий синтез традицій галицько-волинської (екс-Королівства Руського) – вже щепленої Ренесансом (у польських варіаціях) і київської – остання із пам’яттю не лише про «давньоруську античність», а й про свіжу удільну традицію князівства Олельковичів, яку ще на початку ХVI ст. конструювали й під окремий ягелонський престол для майбутнього польського короля Сигізмунда І Старого.
[6] Колоритний «Лабіринт» (1625) Томи Євлевича з дніпровського Могилева закликає відродити (перестати сприймати за казку про міфічного Залізного Вовка) саме спадок давніх Києва і Галича.
[7] Першість Львова виглядала тоді цілком географічно – ось гетьман коронний Я. Замойський 1594 р. зауважив, що те місто «ніби у середині між Україною [у сенсі – українським кордоном Корони] і між горами [=Карпатами]».
[8] Цікаво, що ідейний лідер волинської делегації на Люблінському сеймі 1569 р. Гаврило Бокій, покликався на «кроніки» і пробував обґрунтувати старим галицько-волинським кордоном передачу Короні Польській, разом з Волинню і Київщиною, південної Білорусі (Брест, Пінськ, Кобрин та ін.).
[9] Спочатку термін «Україна» сприймався вужчим географічно – ось 31.ІІІ.1593 р. сеймик Руського воєводства відносив до України лише «воєводства Київське, Подільське і Брацлавське», див.: Akta grodzkie i ziemskie z czasów Rzeczypospolitej Polskiej z archiwum tzw. bernardyńskiego we Lwowie. – T. XX: Lauda wiszeńskie 1572–1648 / wyd. A. Prochaska. – Lwów, 1909. – S. 94. За цією традицією ще 1686 р. у своїй «Історичній реляції про Польщу» Гаспар де Танд визначає Україну як «нижню Волинь і нижнє Поділля» (причому, Переяслав на Дніпрі у нього також нижня Волинь).
До речі, бінарність України – поділ Дніпром – також зауважений ще до Козацької революції. 1638 р. Ш. Окольський про простір козацького повстання 1637 р. вжив квазітитулатурне окреслення – «по всьому панству Й. К. М. українному і задніпрському».
До певної міри полюблінська «Україна» заступила старий «новороб» XIV-XV ст. – «Поділля» (тоді широке – від Дніпра до Дністра). Це добре відчув ще анекдот «Мудра Русь» зі збірки «Що нового…» (Краків?, 1650), де прямо мовиться про Русь «Подільську або Україну». Спокусливо думати, що заміна «Поділля» на «Україну» відбиває процес переходу від свідомості поліса/міста-держави a la давньоруська Гардарика (Поділ – це традиційна назва частини міста) до територіальної держави (Україна – частина країни).
[10] Попри існування давньоруського прецеденту терміну «Україна», немає жодних свідчень, що у річпосполитський період він сприймався як частина «києворуської спадщини». Отже, не варто екстраполювати у минуле ідеологічні концепти доби Модерну (ХІХ-ХХ ст.) щодо «одвічної/багатовікової тяглості».
[11] Образ «молочної країни», де у раціоні переважно молокопродукти і навіть чоловіки не гребують доїти овець, ще 1798 р. уживав Я. Маркович у «Записках о Малороссии» щодо українського степового Півдня (=сучасній Полтавщині для нього). Степовий мед завдяки різнотрав’ю вважався кращим за лісовий, але мав складнішу технологію виробництва (не в бортях як у лісі, а у вуликах на пасіці, які на зиму перевозили в погреби-імшаники). До речі, пасічники-лісовики нерідко облагороджували довколишні хащі – насаджуючи і прищеплюючи садові дерева.
[12] Образ «Поділля-Україна – мати родючості» стійкий у річпосполитській літературі, див. дослівно таке уживання у Шимона Шимоновича в «Rytm po pogromieniu…» (1607).
[13] Цікаво, що казково-прекрасну «Індію» в Галичі і на Волині знаходила і російська билина XVI-XVII ст. про Дюка Степановича.
[14] Дорогу далі пропонується спитати 1 квітня (тобто в День Сміху) «у скотарів на полю», див. анекдот «Дорога на Новий Світ» у збірці «Сакви» (друк після 1649 р.).
[15] Американська асоціація тут дуже стійка. 1971 р. французький «анналіст» Шоню пожартував, що в Східній Європі до кінця ХVIII ст. лишалася своя Америка, до якої можна було на возі добратися, див.: Шоню П. Цивилизация Просвещения. – Екатеринбург, 2008. – С. 64. Цікаво також, що французу Боплану кримські татари середини XVII ст. здалися схожими на індіанців з Карибів.
[16] Тут варто пояснити позірно надмірні амбіції відносно малочисельних українців у загальнорічпосполитському проекті. Справа в тому, що «руська» ідентичність в Речі Посполитій обіймала східнослов’янське населення як України, так і Білорусі. Та й західний кордон «Русі» ще тільки починав відсуватись від Вісли через полонізацію. І в такій сукупності русини – то, справді, 2-а, і за чисельністю співставна з 1-ю, «національна» група в державі. Для цілої річпосполитської Русі українське прикордоння уходило за фокус народних зусиль – скидалося, що то нові Змієви вали (із вписанням 1620 р. до міського братства Війська Запорізького, Київ знову виглядав столицею руських богатирів, а Запоріжжя – богатирською заставою). Зрештою, мав значення і «темп зростання» – те що він в Україні був вищий за Польщу також могло викликати локальну гордість.
[17] Мак-Ніл, оповідаючи про утворення у ХVII ст. американської спільноти в англійських колоніях, зауважив, що, за відсутності дієвого зовнішнього контролю, «тенденція до встановлення у суспільстві рівноправ’я» дрімає «у надрах будь-якого суспільства, де населення невелике, а землі вдосталь», див.: Мак-Нил У. Восхождение Запада. – С. 780. До речі, сучасні американські дослідники Д. Аджемоґлу і Дж. Робінсон продемонстрували, що звичайна схема європейської колонізації в Америці то – захопити владу (полонити-вбити вождя чи одружитися на «принцесах») і почати визиск місцевих-тубільців; якщо такої можливості немає – спробувати завезти визискуваних здалеку; а вже як і таке неможливе – то почати зацікавлювати колоністів пільгами, див.: Аджемоґлу Дарон, Робінсон Джеймс. Чому нації занепадають. Походження влади, багатства і бідності. – Київ, 2016 (розділ 1, англомовний оригінал 2012 р.). Гадаю, і для української колонізації така «рамка» цікава.
[18] Шоню П. Цивилизация классической Европы. – С. 23. Асоціація козаків із варварами-федератами взагалі популярна у світовій історіографії. Вже згаданий Дж. Скотт вважав їх частиною світу периферії, який відрізняється від центру гнучкістю і демонопольністю (економіка – багатоваріантна і без зернової домінанти, політика – розосереджена і дистанційована від держави, культура – на основі усної, а не письмової традиції), див.: Скотт Джеймс С. Искусство быть неподвластным. Анархическая история…
[19] Цікаво, що високий відсоток шляхти в Україні відчутно забезпечувався значною «текучкою» та «анклавністю» кадрів, оскільки для шляхетської молоді цілої держави український кордон був своєрідною «військовою школою», куди прибували на час і зі своїм спорядженням. Ця велика міра автономності від «місцевих» грала на те, що шляхетство українці починали сприймати як чужий і радше просто союзний елемент, на противагу козакам, які лічились за своє і суто місцеве лицарство. Не на користь тут йшли і військово-логістичні пережитки долюблінської доби, зокрема зосередженість урядового кварцяного війська на захисті Західного Поділля і Галичини (з традиційним місцем збору армії в Глинянах – аж під Львовом).
[20] Знане колоритне спостереження Конрада-Якоба Гільдебранда, німця зі Щецина, який 1657 р. перебував на службі шведського посланця до гетьмана Б. Хмельницького. Дорогою з молдовської Сороки до Чигирина він бачив низку українських міст-містечок і зауважив, що для багатьох з них містоутворюючим підприємством є річковий млин. Це, до речі, розв’язує питання організації довозу в місто – бо купувати ремісничі вироби селянам треба було не так вже і часто, а міщанам харчі і паливо потрібні регулярно. А власне, навіть невеличкий млин здатний намолочувати за день борошна на 3500 осіб і він у понад 25 раз ефективніший за ручні жорна – отже, їздити до міста на обмолот мало сенс.
[21] Наприкінці ХVI – на початку ХVII ст. у багатьох локаційних привілеях новозаснованим українським містам за єдину повинність їх міщан проголошується військова (прикордонна) служба. Часто-густо прикордонні міста взагалі не мають сіл (тільки хутори городян), а отже і селян тут формально немає. Саме такі міщани масово покозачилися під час Козацької революції 1648-1709 рр., тому ще у середині ХVІІІ ст. у фіскальних описах міст Гетьманщини нерідко стверджується, що міщан у місті немає, лише деякі козаки-городяни «бавляться» промислами і ремеслами (для Правобережної і Західної України другої половини ХVIІ – ХVIIІ ст. реальністю був загальнорічпосполитський занепад християнського міщанства, його витіснення євреями – яких Н. Дейвіс трактує як інший суспільний стан, див.: Дейвіс Н. Боже ігрище. Історія Польщі / переклав з англ. П. Таращук. – Київ, 2008. – С. 235). Загалом, зростаюча присутність міста на селі – то ознака європейського Ренесансу (див.: Делюмо Ж. Вказ. праця. – С. 315), але в ранньомодерній Україні вона живилася не розбудовою великих міст, а мережею містечок-слобід та панських дворів-резиденцій.
[22] Перехідні (середні) стани і діаспори по всій Європі були чи не головними вигодонабувачами від «революції цін» (за період 1501/1510-1601/1610 р. загальні ціни тут зросли на 200%, а на харчі – на 300%; хоча у ХІХ-ХХ ст. цей показник сягнув десятків тисяч %, то таки був ривок) – цього повсюдного розчинника феодальних скреп. Ці соціальні групи вигравали і від нового цінника – встановленого вже під себе, і відмінного від старого – розрахованого на нижчу платоспроможність оподаткованих. Тому вони розбагатіли та почали захищати себе від непевностей ринку купленими-вибореними політичними привілеями (у ХVI ст. шляхетство по всій Європі ще незамкнутий клас, його замикання-скам’яніння стає помітним вже аж у другій половині ХVII ст.). Причому, успішний досвід «боротьби» сприяв соціальному оптимізму молодої елітної групи (=вірі у власні сили) навпіл із звичкою до тривог нового світу-системи. Не дивно, що вона не лякалась революцій.
[23] Цікаве зауваження, що постійне зростання писемності міщан у руських землях Речі Посполитої ХVI ст. співставне у межах цієї держави хіба з Прусією, див.: Florczak Zofia. Udział regionów w kształtowaniu się piśmiennictwa Polskiego XVI wieku. Studium z zakresu sociologii pisarstwa. – Wrocław-Warszawa, 1967. – S. 119.
[24] Мюнц ще 1781 р. замальовував під Чигирином, у Пикові та деінде стовпчики з кількома невийнятими кілками (кожний кілок позначав рік слободи, що ще лишалася поселенцям).
[25] Згадаймо нарікання М. Потоцького з кінця 1637 р., що старі осади Правобережжя стоять напівпорожні, а нові слободи Лівобережної України переповнені новопоселенцями – живильним джерелом козацтва і «семінарією бунтів». Пам’ятаємо і стару слобожанську пісню «Зараз тая серед рая || Слобода обсіла. || Там тишина, там старшина || Не має к їм діла…».
[26] У традиційній літературі слободу зазвичай маркують як річпосполитську практику. Але, насправді, вона давніша і закорінена у татарському досвіді (згадай, «ханські слободи» ХІІІ ст. та опис осадчих-челебі, яким «дах» лише верховна влада хана, у Пейссонеля-1755).
[27] За революціознавцем М. Маліа, який на прикладі Селянської війни в Німеччині 1525 р. формулював «програму революції ‘простої людини’», її основні положення такі – усунення панів (уроджених, а не «начальників» за професією-посадою), основа устрою – територіальні зібрання представників фахових корпорацій з князем-арбітром нагорі. Для козацького революційного досвіду ще багато важив інститут «лицарського кола», прямої військової демократії – коли зібрання Війська могло безпосередньо висловитися «за весь народ».
[28] У зоні Диких Піль (протилежному щодо практик панщини полюсі) король як зверхник землі з XVI ст. претендував (малоуспішно) хіба на атлакак – данину за попас худоби.
[29] На Галичині і Волині – цитаделях української шляхти – панщина була жорсткіша (пересічно ближча до 4 днів на тиждень), але й там знані значні «нефільваркові» анклави (як ось Карпати з їх вівчарями і опришками, Полісся – з лісовиками-поліщуками і болотниками-пінчуками). Плюс татарсько-турецькі напади-пустошення забезпечували і тут постійну реколонізацію значних просторів, що супроводжувалася ослабленням визиску кріпаків.
Зрештою, міграція на Поділля чи Наддніпрянщину, з їх ширшими колонізаційними можливостями і слабшим панським визиском, не була чимось надзвичайно складним. Для цілої Речі Посполитої Н. Дейвіс подає таку модель: 1-а половина ХVI ст. – 1-2 дні панщини на тиждень, 2-а половина ХVІ ст. – 3-4 дні, а у ХVІІІ ст. – вже і 6, і 7, і навіть 8 днів. Практично останнє означало, що батько родини (подекуди із старшими синами) працював на пана більшу частину свого часу, а дружина і менші діти займалися власною селянською ділянкою сім’ї, див.: Дейвіс Н. Боже ігрище. Історія Польщі. – С. 258.
[30] Н. Дейвіс уживає термін «неокріпацтво», див.: Там само. – С. 255.
[31] Плохій назвав запровадження кріпацтва на Лівобережній Україні 1783 р. вже навіть не 2-м виданням кріпацтва (яке нарешті докрокувало ранньомодерною Східною Європою і сюди), а окремою «третьою хвилею закріпачення», див.: Плохій С. Брама Європи. Історія України від скіфських воєн до незалежності. – Харків, 2016. – С. 187 (англомовне першовидання – Нью-Йорк, 2015).
Ця нова хвиля українського «кріпацтва» по-своєму обумовлена черговим циклом зростання у цілому світі-економіці – за Валерстайном, від 1726 чи 1733 рр. господарка по всій Європі повільно пішла вгору, а після 1760/1763 рр. розпочалося т. зв. велике прискорення ХVIII ст. (тривало до 1817 р.), див.: Валлерстайн И. Мир-система Модерна. – Т. ІІ: Меркантилизм и консолидация европейского мира-экономики, 1600-1750. – Москва, 2016. – С. 297. Але для Речі Посполитої, утім як і для вельми динамічної у середині ХVIII ст. Гетьманщини, це вже виявилося запізно.
До речі, характерною є локальна доля загальноєвропейської «екологічної революції» XVI-ХVIII ст. (полягала в ефективнішому використанні лісів і поширенні практик раціонального землекористування), див.: Izdebski Аdam. Rewolucja ekologiczna w szesnastowiecznej Polsce? Przemiany przyrodnicze okresu wczesnej nowożytności na ziemiach polskich na tle europejskim // HISTORYKA. Studia Metodologiczne. – T. 46. – Kraków, 2016. – S. 25-43. На цьому фронті, саме з середини ХVIII ст. в Україні таки відчутний якісний злам (ось і ліси на річпосполитських теренах Правобережної України докладно описала-обрахувала люстрація 1789 р., а Гільденштедт у Єлісаветградській провінції 1774 р. пропонував надавати у розпорядження лісничих для потреб лісорозведення 1 робітника від кожного поселення).
[32] Навпаки, у Речі Посполитій тоді вже починалися антикріпацькі процеси. Ось впливовий західноукраїнсько-східнопольський магнат і майбутній канцлер (1764-1767) Анджей-Єронім-Францішек Замойський (1716-1792) з 1760 р. скасував кріпацтво у своїх маєтках (замінив панщину чиншем) і цей свій приклад пропагував на державному рівні.
[33] Див. свіжий нарис новозеландця Джеймса Белича «Розквітаючий фронтир: бум і крах в історії поселенських спільнот ХІХ ст.» в: Даймонд Джаред, Робинсон Джеймс. Естественные эксперименты в истории [сборник] / пер. А. Курышева. – Москва, 2018. Такий бум складався з трьох фаз – вибухове зростання, крах, порятунок експортом. Ось його стандартний алгоритм – 1) період підйому (5-15 років), що як мінімум подвоював за одне десятиліття населення розлогої нової зони освоєння (у «новоросійському випадку» 1764-1796 рр. це десь відтинок 1775-1790 рр., перше 10-ліття – 1764-1774 рр. – це лише підготовка до того ривка, який, власне, міг бути і не новоросійським, а запорізьким); ця зона розвитку імпортувала значно більше, чим експортувала; ринки були динамічними і надзвичайно прибутковими, але локальними: переселенці забезпечували нових переселенців; відтак, 2) раптово траплявся крах (у нашому випадку це час десь по смерті Потьомкіна 1791 р. і Катерини ІІ 1796 р.), темпи зростання уповільнюються в рази, а далі йде 3) доволі болісна відбудова на основі масового експорту сировини до центрів західного світу-економіки (у нашому випадку це чорноморська українська торгівля хлібом з Італією і Францією).
Досить ймовірно, що і раніше – у 1630-х – 1640-х рр. на Наддніпрянщині ми маємо справу із таким самим фронтирним «вибуховим бумом» (чи то його 1-ю фазою зростання). Останній дав сили Козацькій революції, яка призвела до економічного краху-спаду 1650-х рр. і болісної відбудови економіки 1660-х – 1680-х рр. – уже на основі експорту до Росії.
[34] Через труднощі з транспортуванням українське збіжжя ледь не до середини ХVIII ст. взагалі доволі масово перероблялося на горілку. Вона вважалася значно більш зручним товаром для експортування, ще й за ціною у 2-4 рази дорожче за хліб. Та й для споживання на місці горілка надліквідна – пропінація, право на виробництво та продаж алкогольних напоїв – то найжаданіша монополія по всій Східній Європі того часу. З 1684 р. знаємо спомин про «ідеальні часи» Б. Хмельницького (і навіть перед тим – «за ляхів»), який твердив, що основний прибуток козаки мали з виробництва горілки.
У 1730-х рр. російський уряд навіть видавав укази, які забороняли переробляти на алкоголь понад третини місцевого врожаю, щоб хліба вистачило на армію, зосереджену на Лівобережній Україні для ведення «турецьких» війн. А в голодний 1749 р. пробували взагалі запровадити заборону винокуріння.
[35] Вихід на цей міжнародний ринок не був простий – ось 1544 р. посли балтійської Ганзи скаржилися польському королю на погану якість лісових товарів, які постачають польські купці. Але вже «Космологія універсальна» (1575) француза А. Теве називає основними експортними товарами Русі (Україна+Білорусь) мед, віск і поташ. А С. Кльонович в «Роксоланії» (1584) починає оповідь про країну з гасла «Про ліси та звичаї різні русів» (взагалі-то в оригіналі рутенців, «руси» – то форма мила перекладачеві), далі цікава тріада – випаси-ниви-ліси (про «ліси», хоч і на 3-му місці, але не 2 рядочки, а чотири, втім як «ниви» все одно зовсім не на 1-му місці).
Музи, співайте про русів, про випаси їх благодатні
Й села, що щастя знайшли в цій життєдайній землі.
Ниви, багаті дарами Церери, оспівуйте нині
Й землю, що наших іще не обманула надій.
Також про славні ліси розкажіть, геліконські богині,
Блага в краю цім вони щедро дарують усім.
Всюди меди дістають із дуплянок: на дубі верхів’я
Вкрите жолуддям рясним, знизу, в дуплі, жовтий мед.
З меду почав опис волинського Острога і Ш. Пекалід у «Про війну Острозьку» (1600). Далі у нього коротенько про ниви і розлого про худобу. Перелік експортних товарів татарського Криму у Джона Сміта 1603 р. містить – безоар (камінь поцінований тодішньою медициною), рис, хутра, шкіри, масло, сіль, рогату худобу і рабів-невільників. Татарських коней масово експортували до Московії – за свідченням Пейтона з 1598 р. – по 30-40 тис. голів щороку.
Схоже описують Україну-Гетьманщину ще в середині ХVIII ст. – ось кілька замальовок:
«Маючі щасливий клімат, Україна багата худобою, усілякими злаками, медом і воском» (худоба і далі на 1-му місці!), див.: Альгаротти Франческо. Путешествие в Россию. – СПб., 2014. – Письмо 7. 13 августа 1739 г. Данциг.
Готліб-Фрідріх-Вільгельм Юнкер у творі «Обстоятельное описание состояния земель и народов между Днепром и Доном и по этим рекам» (1737 р.; Рос. Держ. Б-ка, відділ рукописів, ф. Т-ва історії старожитностей російських, спр. 264, 3) до експортних товарів Гетьманщини відносив віск, мед, овчини, чорні смушки, шкірки білок, шкірки кроликів (невелика кількість), коровяче масло, горілку, прядиво-пеньку.
Англієць Джон Белл (1691-1780), який відвідав Україну взимку 1737/1738 рр. зауважував, що «країна, звана звичайно Україною, а іноді і Малоросією [у автора =лівобережній Гетьманщині], горує серед більшої частини Європейських Земель достатком своїх пасовищ і плідністю ґрунтів. Виробляє вона різні роди жита, лен, добру пеньку, і майже без всякого рільництва. Поля тут орють одним тільки конем [автор їхав з Глухова на Київ і бачив фактично лише Сіверщину]. Україна постачає Росії найбільш добрих верхових коней, несказанну кількість дрібної худоби і найкращих волів – таких, яких може немає на цілому світі. Ліси наповнені дичиною, а ріки рибою. Спаржей там настільки багато, що зараховують її до числа негідних трав», див.: Белевы путешествия через Россию в … Константинополь. – СПб., 1776. – Ч. 3. – С. 200.
Гільденштедт 1774 р. подає як місцевий експортний (до Сілезії і далі) набір товарів – рогату худобу, вовну, мед, віск і льон. Жоравський з Чуднова 1784 р. представив для Комісії Коронного Скарбу схожу аналітику щодо Правобережної України: місцеві товари – мед, віск, лій, шкіра худоби (переважно невичинена), деревина (сплав Дніпром), поташ, смола, селітра, трохи анісу та різноманітне збіжжя (воно – через малий збут – у значній частині на горілку переробляється), див.: Княжевич М. Проект поліпшення торговлі на Україні, 1784 р. // ЗНТШ. – Т. 18, кн. 4. – Львів, 1897. – С. 1-8.
Цікаво і, що, попри рекламу чорноморських портів України останньої чверті ХVIII ст. як хлібних експортерів, перший корабель з Херсона до французького Тулону 1780 р. привіз вантаж солоної яловичини, див.: Кінґ Ч. Історія Чорного моря. – С. 191. Та й далі, певний час овеча вовна змагалася тут із зерном, а мед і віск вважалися перспективними вивізними товарами, див.: Там само. – С. 192.
[36] Столицю своєї «Роксоланії» Кльонович славить так: «Спершу про Львів, те священнеє місто, про звичаї русів, || Потім згадайте гладкі стада худоби без вад». Про річпосполитську торгівлю волами, яка стала помітною експортною статтею з кінця ХV ст., див.: Baszanowski Jan. Handel wołami w Polsce XVI-XVIII wieku. – Bytom, 2017. – 310 s. З України нерідко гнали гурти на 1 тис. і більше волових голів. Волів-биків поділяли на три ґатунки – кращий, середній, гірший, причому гірший коштував вдвічі дешевше за кращого.
Українська степова порода (сіра/сива) була крупніша за польську (руду) – звичайна жива вага вола першої була 300-400 кг (1667 р. зафіксований «рекордсмен» аж на 628 кг), другої – 100-160 кг. Нині уявлення про тих українських воликів дає подільська порода корів (Podolica), що збереглася на Півдні Італії (вона, до речі, використовується нині у голландському проекті відтворення вимерлих турів). Власне, у поляків, яким відмінності худоби з Поділля кидалися в очі, була окрема назва для цих тварин (биків-волів звали чабан, корів – чабанка).
У першій половині ХІХ ст. на Степовій Україні згадуються Волоська, Угорська, Калмицька та Українська породи корів. Я. Маркович 1798 р. твердив, що кращі воли і корови на Лівобережжі – з околиць Лубен, Пирятина, Золотоноші, Миргорода і Хорола (бо там трави для них багато).
Через землі Західної України йшов також і транзит ще крупнішої за українську молдовської рогатої худоби. Молдовсько-румунська порода бойових коней – «валахи» (ймовірно, покращена за рахунок турецько-арабських скакунів) також високо цінувалася (як писав С. Сарницький 1577 р., волоські та подільські коні найкращі для вершників, споряджених по-козацькі, бо спокійні і невибагливі у харчуванні). У тій торгівлі Молдови ключове місце мали ярмарки Хотина.
До українських історичних порід коней відносять кубанську (доволі пізня, різновид кавказьких, нині вже не існує) і гуцульську (близьку до диких тарпанів). «Кубанці», як і «валахи», покращувалися за рахунок турецько-арабських скакунів.
[37] До речі, загальне місце міркувань часів Модерну про Україну як землю украй сприятливого для рільництва клімату. Для Раннього Модерну це не слід сприймати як константу – загалом у 1590-1850 рр. тут, як і в Європі в цілому, були досить суворі зими (див. Ле Руа Ладюри Э. История климата с 1000 года. – Ленинград, 1971; Ле Руа Ладюрі Е. Коротка історія клімату: від середньовіччя до наших днів. – Київ, 2009). А це зовсім не подарунок для хлібороба. Може тому українське скотарство весь цей час надважлива галузь місцевої господарки, а пережитки кочової культури давалися взнаки в Україні протягом усього періоду XVI-XVIII ст.?
[38] Загальні дані про межі можливого для домодерного сільського господарства див.: Смил Вацлав. Энергия и цивилизация. – Москва, 2020. – 480 с. (першодрук – Масачусетський технологічний інститут, 2017).
[39] Уявлення про безсистемність при піднятті степової цілини взагалі хибне – ось влітку 1639 р. коронний гетьман С. Конєцпольський писав про взірцеве нове господарство свого клієнта під Миргородом. Той мав кілька років високих врожаїв – п’ять років тому почав з жита, наступного року сіяв горох (нагадаю, бобові насичують ґрунт азотом – тому чудово поєднуються із злаками), 3-го – ячмінь, 4-го – облогом лежало (напевно, через козацьку війну 1638 р.), а ось 5-го – знову жито.
[40] Цікавий факт (з діаріушу Окольського), що коронні жовніри 1637 р., коли під Білою Церквою увійшли на терени козацького повстання, зауважували – то край неврожайний, де люди хліб з дубового листя з висівками їдять.
[41] Для степової сівби є звістка Й. Барбаро з 1430-х рр., що пшениця давала сам-50, а просо сам-100 (це, мабуть, не середня, а гранична верхня межа, бо на Херсонщині 2020 р. збирали десь на третину менше – у середньому 30-31 ц/г для пшениці). За чинник високої врожайності, ймовірно уходило і те, що степовики майже ніколи не сіяли два роки підряд на одному місці (це зауважив про рільництво ногайців Ш. Пейссонель 1755 р. і це, до речі, прояснює вищезгадану байку Ботеро про Поділля щодо врожаю і на 2-й рік після сівби).
[42] Див.: Майков В. Как и чем кормится Украина // Живописная Россия. – СПб., 1897. – Т. 5, ч. 1. – С. 186-196.
[43] Див. зокрема: Кембриджская история капитализма. Том 1. Подъём капитализма: от древних истоков до 1848 года. – Москва, 2021. Щоправда, є пропозиція трактувати як осередок такої собі індустріальної революції XVI ст. поширення на нові сфери технології млина (щось на кшталт протопарової машини) – на тартаки-лісопильні, млинові ковальські молоти та ін.